BUBUR NASI

Bubur Nasi
Salam untuk semua, hari ni Selasa kan?...hahaha, pesal pulak aku macam hilang ingatan nihh...Adoii tekak sakit koo, lepas tu selsema (tapi dah ok sikit)... Oleh yang demikian hari ni pak tua santap bubur nasi...ala2 baby kerepot gitu, nasib baik gigi aku banyak lagi cuma tanggal 2 batang kat belah depan (tu yang buat wajah lagi comey...hahaha, macam nak muntah ijau kan dengar ayat tu...), Mat mula2 malas lah nak letak kat N3 blog pasal bubur ni, yelah nama pun bubur semuaaaaa orang pandai buat, bukan susah, cuma perlu beras, air, daun padan dan sedikit garam untuk menambah perisa...lepas tu jerang dengan api perlahan hingga beras kembang jadi "moi"..kacau sekali sekala, jangan tutup periuk, nanti bubur meruap. Pilihan beras juga penting untuk mendapat bubur yang sedap, ada orang suka beras siam wangi, mat pulak suka guna beras yang biasa je, yang paling murah tu (yang beg biru, beras nasional). Lauk2 tu terpulang lah, tapi pada mat kalau ada bubur nasi, telur asin atau ikan tenggiri jeruk paling wajib ada... kicap pun perlu juga...

BAHAN BUBUR NASI :-)
2 cawan beras "nasional" (beg biru tu, beras yang murah..nak guna beras siam wangi pun ok)
6 - 7 cawan air
1 helai daun pandan, disimpul
1/2 camca teh garam

BAHAN SAMPINGAN :-)
Telur asin, rebus keras dan belah 2
Ikan tenggiri jeruk, digoreng
Sambal Ikan tamban..resipi disini (optional)
Lobak jeruk (chai poh) potong kecil
Hirisan daun sup/daun bawang
Kicap
Bawang goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci beras dan masukkan air, daun pandan dan garam, masak dengan api besar hingga mendidih, kemudian kecilkan api dan biar merenih hingga beras kembang menjadi bubur. Jika nampak pekat sangat, tambah sedikit lagi air. Bila beras nampak elok kembang dan bubur pekat, boleh matikan api.
  2. Ceduk bubur dalam mangkuk sesuai dan hidangkan bersama bahan2 sampingan tadi, nikmatinya selagi hangat....hmmm sedapp....sesuai untuk yang demam dan kurang sihat.
BUBUR NASI BUBUR NASI Reviewed by Mat Gebu on 6/01/2010 01:51:00 PM Rating: 5

12 comments:

  1. secara tiba2 aku pong nak jadik baby kerepot! hahahahaaa.... adussss..aku nak wat telur asin dululah! bulan depan baru leh tuai! hahahaa..

    ReplyDelete
  2. mat, bernas nasional biru tu kat Langkawi x leh dapat tau.... sangat terhad...kalau ada berebut orang beli... sbb monopoli... satu kedai je yang boleh jual... ade ke cam tu kan?

    ReplyDelete
  3. aduh~hiasan bubur mmg naik selera~owh!sgt suke bubur..wekend nk cube wat lah=)

    ReplyDelete
  4. salam hana...
    Hahaha, tu lah kat rumah aku ramai koo baby kerepot, semua makan bubur ari ni...

    salam kak rose...
    Uikk..ye ke, kat Johor ni senang nak dapat kak, merata2 kedai ada jual..beras ni kalau buat bubur sedap.. abah saya suka..

    salam cik bella...
    Itu lah menu kalau tekak tak sihat, bubur lah paling sesuai...huhu..

    ReplyDelete
  5. akak pulak klu buat bubur guna beras basmathi kashmir. tu aje beras yg ada kat umah akak ni!!!

    ReplyDelete
  6. bubur pun nampak sedap..hish...geram kat cik mat sbb buat saya lapar

    ReplyDelete
  7. Matt,
    Br smlm sy buat bubur, tapi jadi mcm bubur lambuk sbb letak mcm2 sayur n rempah.. Mmg sedap makan panas2 dlm cuaca sejuk2 mcm gini..

    Tahniah Matt, wah dah glemer satu malaya.. I m happy 4 u..:)

    ReplyDelete
  8. Hahaa..tiba2 jek Mat keluarkan menu mcm orang demam terkejut gitu..nape Mat? X tahan glamour eh..hahaahaa.sian ko Mat..xpa ni baru permulaan, akan ada dan ada dan ada lgk kejutan...ahakss!

    ReplyDelete
  9. salam mat,
    baru je mimpi makan bubur nasi..
    gi lah makan kat Mc D.. x sedap.. huhuhu

    ReplyDelete
  10. salam. cik mat kalu tak sihat mmg makan banyak jugak ek? tgk penuh mangkuk tu...hihi...

    mengancam betul bubur nasik nih!

    ReplyDelete
  11. salam..en. mat..selain cheese cake..ni la feveret sy.hari2 makan bubur pon xper:)

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.