KOBIS GORENG TELUR ASIN

Kobis Goreng Telur Asin
Salam semua, jumpa lagi di N3 terkahir malam ini, nak share masakan senang sangat, sebab apa senang, sebab rasa macam ter"malas" nak masak..hahaha, boleh gitu. Tapi yang ni mula2 dulu kalau tak silap mat nampak di blog "Ayu Singapore", geng masak2. Cuma mat tak ikut law, aku main belasah jeee koo, tapi idea asal dari dia lah.. Kalau diperhatikan ini macam goreng sayur biasa2 jee, cuma letak telur asin. Yang tu mat guna sotong kembang, kalau nak ganti udang, sotong segar atau ikan bilis pun boleh, tak de masalah....

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 g kubis bulat, hiris sederhana halus, cuci dan toskan
1 ekor sotong kembang, hiris, celur dan toskan
1 biji telur asin mentah, asing kuning dan putih
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau hiris
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar sos tiram
1/3 cawan air
Garam dan secubit gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih, cili hijau dan cili merah hingga layu, masukkan sotong dan sos tiram. Kacau rata dan masukkan air.
  2. Tambah kuning telur asin (hancurkan dahulu) dan kacau. Masukkan kobis dan gaul rata, tuang putih telur asin tadi dikeliling kuali, biar mengeras sedikit dan kacau rata dengan kobis tadi.
  3. Tambah secubit gula dan rasa, jika perlu masukkan juga sedikit garam. Masak hingga kobis lembut tapi masih rangup. Matikan api, alih dalam bekas sesuai dan hidangkan segera..

Post a Comment

5 Comments

  1. salam mat!!! akak ada baca n3 kak ummi psl resipi mat masuk jelita! tahniah yer. akak tumpang bangga!!! semoga mat terus melangkah lebih jauh lagi!!

    psst...td masa akak belek gambar2 buku masakan cef wan, ada ala2 style gambar masakan mat gak! kelas gitu!!

    ReplyDelete
  2. Salaam Mat aka Mat Glamer...

    Tahniah ye, dah dipinang si jelita! Gossip panas tu...sampai ma kena bukak aircond ni! Hahahaha.... But seriously, I'm proud of you. Usaha mu berkongsi resepi sangatlah berbaloi baloi...

    Pasal resepi ni pulak... naper eh, bila baca telur asin je, tekak ni rasa macam nak makan bubur nasi? Baru semalam makan bubur nasi kat Kedai Mak Jah tu... ish... sabor je la!

    ReplyDelete
  3. salam CMG...

    wahh meriah masakan mlm ni ..

    ReplyDelete
  4. salam mat.
    tahniah ya resepi masuk majalah JELITA. akk tumpang gembira n bangga. berkat anak yg sentiasa menyenangkan hati ibubapanya ni.:))

    ReplyDelete

  5. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.