ASAM PEDAS TUKA.

Asam Pedas Tuka
Assalammualaikum semua, selamat pagi Ahad. Hari ni mat masak awal, sebab ada benda yang perlu ku beres kan sebentar lagi. Tak lupa N3 "asam pedas tuka" ni merupakan N3 mat yang ke - 1000...syukur alhamdulillah...Moga Allah memelihara kesihatanku ini. Mesti heran kan pesal asam pedas lagi..Habis tu nak buat macam mana, dah ini lauk yang mat suka.. Resipi ni mungkin dah berpuluh kali kot letak kat blog, tapi seperti biasa, setiap kali masak ada yang tak sama...hehehe... Asam pedas tuka ni abah mat suka, sebab tuka atau anak ikan pari, daging dia lembut...ok lah hari ni nak cerita banyak pun tak sempat, kita tengok je lah resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor anak tuka @ anak ikan pari
10 biji terung telunjur, kerat tangkai, belah 2 tapi jgn putus dan redam dalam air garam
1 biji tomato, dibelah 6
1 hirisan lengkuas, dititik
1 hirisan halis, dititik
1 genggam daun kesom
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula
2 camca besar cili kisar
4 biji cili merah, dikisar
1/2 camca teh lada hitam*
1 biji bawang besar*
2 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 cm kunyit hidup*
1 inci belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Anak ikan pari atau anak tuka tadi dikerat 4 setiap ekor, cuci bersih dan perap dengan garam dan jus limau nipis selama 10 minit, cuci kembali dan toskan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan halia, lengkuas dan bahan tumbuk halus, tumis hingga harum, masukkan cili kisar dan cili merah yg dikisar tadi, masak hingga terbit minyak. Gunakan api sederhana.
  3. Tuang air seckupnya (anggaran 1200ml), masukkan jus asam jawa. Bila mendidih, masukkan ikan dan terung telunjuk (toskan dulu). Kacau perlahan, masukkan daun kesom, garam secukup rasa dan secubit gula. Biar masak perlahan hingga terung lembut.
  4. Masukkan tomato, rasa dan jika ok boleh matikan api. Biar sekejap hingga tomato lembut dalam kuah panas. Boleh dihidangkan bersama nasi hangat dan sayur2 kegemaran.
ASAM PEDAS TUKA. ASAM PEDAS TUKA. Reviewed by Mat Gebu on 3/21/2010 10:30:00 AM Rating: 5

2 comments:

  1. leles ayaq lioq jijah ... sedapnye ..satu agi kalo tuka bakar cicah air asam atau sambal kicap .. perghh .. sedap nihh ...

    ReplyDelete
  2. salam jijahh...
    kalau bakar cicah air asam + budu...adoii boleh pingsannn!!!!!

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.