KURMA DAGING KERISIK

Kurma Daging Kerisik

Macam mana kan asal-usul nama "kurma" nie?...Dulukan, mati2 mat ingat masakan dicampur buah kurma, tapi tak de pulak.....Sesapa kalau ada info tu, silalah kongsi yea...

BAHAN UTAMA :-)
800 g daging batang pinang, potong kiub
5 biji kentang, kupas, belah 4 setiap biji dan rendam
2 biji cili merah, belah 2 setiap biji, tapi tak putus
2 biji cili hijau, belah 2 setiap biji, tapi tak putus
1/4 cawan jus asam jawa
2 camca besar kerisik
1 1/2 camca besar gula melaka
4 camca besar rempah kurma
2 camca besar minyak sapi
500 ml pati santan
1000 ml santan cair
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1 camca besar lada hitam biji
2 biji cili merah
2 biji tomato

BAHAN TUMIS :-)
5 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
3 tangkai daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci daging dan toskan. Bancuh bahan2 kisar dengan rempah kurma hingga rata. Panaskan minyak dalam periuk, tambah minyak sapi dan tumis bahan2 tumis hingga harum. Masukkan rempah+bahan kisar tadi dan tumis hingga garing dan terbit minyak, gunakan api kecil.
  2. Masukkan daging dan gaul rata. Masak hingga daging kecut. Tuang santan cair, kacau rata dan masak hingga mendidih. Renih hingga daging lembut. Masukkan kerisik dan kentang. Kemudian tuang santan pekat.
  3. Masak hingga kentang lembut, tambah jus asam jawa, garam dan gula melaka. Biar mendidih dan akhir sekali masukkan belahan cili merah dan hijau. Biar mendidih perlahan hingga kuah sedikit pekat. Rasa dan tambah garam jika perlu. Matikan api dan boleh dihidangkan...
KURMA DAGING KERISIK KURMA DAGING KERISIK Reviewed by Mat Gebu on 2/09/2009 08:01:00 PM Rating: 5

3 comments:

  1. Mat..plan arini mmg nak buat ayam kurma ni recuest dr CM..tapi coz rempah kurma dah abis ct buat kari jer..apa lagi duk tgk jer lah lauk tu..x makan pun hehehe

    ReplyDelete
  2. Salam CekMat..firt time AntyNur singgah ni..ade lain sikit resepi kurma ni ..mungkin boleh cuba..tq

    ReplyDelete
  3. mat,aku cilok resepi ko ni k!

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.