IKAN BAKAR SOS BUDU

Ikan Bakar Sos Budu

Hmmm..sedap nihh!!!...sedappp!!!, ahaks..nampak sangat macam seminggu tak makan...Tapi ikan bakar makan dengan budu memang sedappp..tak boleh nak disangkal lagi. Budu tu mat dapat dari "Mama Zieza" semasa dia berkunjung ke rumah tempoh hari..Terima kasih mama!!!.

Ikan Bakar Soso Budu

Lagi satu yang buat sedap, ialah mat bakar guna api arang macam dalam gambar tu, yelah kang bila aku tak letak gambar dan kata bakar guna arang, ada pulak yang syak kita sesaja cakap, walhal bakar dalam oven atau atas dapur gas, gegatal kata bakar atas arang...Ok, sebagai bukti tu dia ceQ dah letak gambaQ ikan dok baring2 atas bara api yeaa....Jemput makan semuaa!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 ekor ikan kembong segar yang bersaiz besar
3/4 serbuk kunyit
3/4 camca teh garam
1 camca besar minyak masak
1/2 camca teh lada hitam serbuk

BAHAN SOS BUDU :-)
Budu secukunya*
3 biji bawang merah, hiris*
4 - 5 biji cili padi, dipatah2*
1 camca teh gula*
Perahan jus limau nipis secukupnya*(*disatukan dan sesuaikan rasa)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dibersihkan, cuci dan kelar2, perap dan serbuk kunyit, garam, minyak masak dan serbuk lada hitam selama 20 minit. Hidupkan api arang dan biar hingga menjadi bara. Bakar ikan tadi, lebih kurang 7 - 8 minit untuk setiap bahagian. Buat hingga siap.
  2. Hidangkan ikan bersama sos budu tadi, sertakan ulam2man seperti timun, tomato dan petai, jika suka.....
IKAN BAKAR SOS BUDU IKAN BAKAR SOS BUDU Reviewed by Mat Gebu on 2/11/2009 02:05:00 PM Rating: 5

12 comments:

  1. ya allah .. sungguh menggiurkan ikan bakar tuh ;)

    ReplyDelete
  2. huwaaaaaaa....laponye!!!! nih mmg menu yg tak leh tolak...adehhhh

    ReplyDelete
  3. MaT, ikan bakar ni dengan sambal,my favourite!! bolen makan dgn nasi putih 3 pinggan!tengok pun geramnya...lol!

    ReplyDelete
  4. Mat...knab bakar bodoh gitu jer..tak letak garam / kunyit pun boleh makan nasi 2 pinggan! pekena dengan ulam kacang botol ha3 ..mentua lalu kat depan pun wat x nampak!

    ReplyDelete
  5. rindunya nak makan budu...bukan ape budu ni sedap makan ramai-ramai...kat umah ni wan sorang je makan...asyik lupa je nak makan

    ReplyDelete
  6. Masyallah buduu...makanan cikmanggis ni mat....dari kecik lg makan budu!

    ReplyDelete
  7. oitttttttttttt tunjuk dapur arang nampakkkk!! saje laaa tuuu nak bagi org jelesssss, nyampahsssss

    ReplyDelete
  8. no worries abg mat.. boleh kenal cam mana kalau bakar pakai arang...
    well saya sgt suka mkn budu... memg tak pandang tepi..yatie, sawanila.com

    ReplyDelete
  9. Apalah orang2 ni kan...kita bakar pakai arang pun nak disangsikan, memang takde kerja lain agaknya ye...

    ReplyDelete
  10. Jijah...
    Hehehehe, tauu tak pe yeaa...

    Aishah...
    Mmg betul, tapi kat rumah mat, ada yg tak suka uu..tapi aku peduli apa, janji aku suka..ahaks

    Beach Lover...
    heheh..pstt i kan makan 2 ekor ikan tu!!..

    Cikgu Zainab...,
    Mmg betul cikgu, pulak dgn sos budu tuu kan..boleh pingsan!!!

    Wan...
    Netul juga, benda ni kena makan ramai2, kalau sesorang mcm malas leer nak makan.

    Cik Manggis...
    Laa ye ke, mmg sedap cik manggis, pulak2 makan dgn ikan bakar..

    Fidah...
    Weyy ko nak ke dapur tu, aku boleh belikan..tapi kang ko kena tangkap aku tatau ek!..ahaks

    Norhayati...
    Terima kasih, tapi ada juga yg tak kenal...

    LG...
    Alah LG, biasalah, ada org mmg mcm tu, cara senang kita letak bukti saja...puas hati ku ini..hahahaha!

    ReplyDelete
  11. CMG.. bro curi gambar ini untuk entry terbaru he...23x

    klik link nie untuk ke
    BroFramestone Blog

    ReplyDelete
  12. T___________T

    nanes~

    sedaaaaaaaaaaaaaaapnye!!

    mutiara nati nak try rase durian cicah budu..

    rumet cakap best..

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.