PANDAN MUFFIN

Resipi pandan muffin dari "Yani", tapi mat kutip dari blog "Noreen UK"...sedap, lembut dan tak manis....Kalau guna unsalted butter kan...lagi sedapp uuu!!!!!

Bahan-Bahannya :-)
180 g mentega tanpa garam (unsalted butter)
140 g gula halus
2 biji telur gred A
80 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla
220 g tepung gandum*
2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
1 camca teh pandan paste
Sedikit coklat cip untuk hiasan (optional)

Cara membuatnya :-)
  1. Putar mentega, masukkan gula dan putar hingga putih. Masukkan telur satu persatu dan putar hingga kembang. Masukkan esen vanilla dan putar lagi.
  2. Perlahankan speed dan masukkan tepung berselang seli dengan susu cair hingga habis. Gaul rata. Akhir sekali masukkan pandan paste dan gaul rata.
  3. Sudukan ke dalam acuan muffin kegemaran 3/4 penuh, tabur sedikit coklat cip dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit atau hingga masak. Bergantung pada oven masing2..

Post a Comment

3 Comments

  1. saya nak buat pandan muffin... bahan2 memang confirm dah ada... bila nak masukkan paste pandan je tak jumpa kat mana letaknya... akhirnya saya letak perasa strawberry...maka terjadilah STRAWBERRY MUFFIN... tq lah dengan resepi dr mat...

    ReplyDelete
  2. cam besh je.nk try wat.tq 4 the recipe.

    ReplyDelete
  3. tgh dok belek2 resepi puteri ayu, tetiba tgk muffin yg gebu xsaba nak wat nti... tq ya :)

    najahstore.blogspot.com

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.