KEK LAPIS HORLICKS - MILO

Seumur hidup. ni lah baru 1st time buat kek lapis...kelako betul, orang lain dah pandai lama, pakcik baru nak merangkak..apa2 pun kita ok lahh..resipi dari Rozzan...lain kali kalau dah pandai, pakcik buat yang ada pattern pulak yeaa..

Bahan-Bahannya:-
1o biji telur gred A
460 g mentega
200 g gula halus (castor sugar)
390 g susu pekat manis
240 g tepung halus (Hong Kong Flour), diayak
100 g Horlicks
100 h Milo

Cara membuatnya:-
  1. Pukul mentega dengan gula hingga putih, masukkan telur satu persatu dan terus memukul hingga kembang. Masukkan susu pekat manis, pukul hingga rata.
  2. Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Bahagikan adunan kepada 2 bahagain sama banyak, satu di campur dengan horlicks dan lagi satu dicampur dengan milo. Gaul rata setiap adunan hingga sebati dan mesra.
  3. Letak 4 camca besar adunan horlicks ke dalam tin berukuran 9 x 9 x 3 inci yang telah disapu mentega dan dialas dasarnya dengan kertas minyak. Ratakan dan bakar menggunakan api grill pada oven yang telah dipanaskan pada suhu 150C...selama 3 - 5 minit.
  4. Bila masak keluar tin. Cucuk dengan lidi sate jika lapisan ada gelembung udara dan tekan dengan penekan kek supaya rata. Masukkan 4 camca besar adunan milo, ratakan dan bakar 3 - 5 minit. Buat kaedah sama untuk lapisan horlick, kemudian milo dan seterusnya hingga siap. Yang penting setiap lapisan mesti ditekan biar rata dan jika terdapat gelembung udara, harus dibocorkan.
  5. Untuk lapisan terakhir, bakar dengan api atas dan bawah selama 5 minit. Sejukkan kek 10 minit sebelum dikeluarkan dari tin dan sejukkan sepenuhnya atas jaringan...

Post a Comment

1 Comments

  1. mat, nak tanya sket, kira nya bakar 2nd layer directly atas 1st layer la ? tanpa keluarkan layer yg dah dibakar dari loyang, cenggitu?

    thanks, maklum la saya nih mmg noob lagi pasal kek lapis ^^

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.