BEN ASHAARI

Friday, November 4, 2016

SAMBAL AYAM DAUN SELASIH

rsz_sads
Assalammualaikum, salam Jumaat. Hari ni che mat masak awal sikit, tapi bila semua siap, tiba2 boleh mengidam sambal ayam daun selasih. Nama nampak panjang, tapi bahan2nya biasa2 saja dan mudah membuatnya. Che mat guna baki ayam yang bikin tomyam. Tak banyak  cuma ada 2 bahagian peha dan sekeping dada ayam, sebab dah bikin sambal, che mat potong pada saiz kecil. Kalau timbang kurang lebih dalam 400 gram saja. Dalam sambal ni, dimasukkan juga kentang yang digoreng terlebih dahulu, yang tu optional, kalau suka nak taruk, boleh masukkan dan sebaliknya. Sekali imbas macam ayam masak merah, dan sesuai juga kalau nak dimakan dengan nasi minyak atau briyani, nak makan dengan nasi lemak pun tak jadi masalah. Nak resipi? Boleh semak di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
400 gram ayam, potong kecil, cuci dan toskan*
1 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*disatukan dan gaul rata, perap 20 minit)
2 - 3 biji kentang saiz sederhana, kupas dan belah 4 setiap 1
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 batang serai, diketuk
1 camca besar gula melaka
1/4 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
1 genggam daun selasih
Garam secukup rasa
1/2 cawan air

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam digoreng hingga masak, tak perlu sampai garing, angkat dan toskan. Kemudian goreng pula kentang hingga masak dan keemasan, angkat dan toskan. Dalam kuali yang sama, cedok keluar minyak dan tinggalkan kurang lebih 1/4 cawan. Tumis bahan2 kisar halus dan serai hingga harum, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan jus asam jawa dan air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan ayam, kacau dan masak hingga pekat. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan gula Melaka. Tambah hirisan bawang besar dan masak hingga bawang lembut.
  3. Akhir sekali masukkan daun selasih, kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!

3 comments:

Illya LeYa said...

Nyummm3x... sedapnye...
Nasib baik dah lunch tadi...
Kalau takk....
Menjawab la nak mencari Ayam Daun Selasih ni...hehe..

Kakzakie Purvit said...

Bukan ayam aje nampak sedap
Tu bekas yg digunakan tu memikat mata kakak tau:)

Phong Hong said...

Wow Che Mat! This recipe is marvelous!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.