BEN ASHAARI

Tuesday, September 13, 2016

TEMPE GORENG TEPUNG

rsz_tgrr
Assalammualaikum, salam semua. Petang tadi kita menjawakan diri. Tiba2 teringin makan tempe goreng tepung dan ditambah ketumbar jintan sebagai penyedap rasa. Teringat che mat, tahun lepas masa kelaurga che mat menunaikan haji dan che mat tinggal sorang2 kat rumah. Pagi raya haji tu aku goreng tempe, punya lah lagend menu, yelah kalau nak masak sapa nak makan, buat penat ajer. Kudapan tempe goreng ini amat biasa dengan masyarakat Jawa dan bukan Jawa pun dah pandai makan. Kira tempe bahan wajib untuk dicampur dalam masakan sambal goreng, kuah lodeh dan juga sebagai pelengkap dalam hidangan rojak. Seperti sedia maklum, kalau makan tempe goreng kena lah ada sambal kicap..Baru lah Johor!!...

BAHAN - BAHANNYA :-)
4 - 5 keping tempe berbungkus daun
1/2 cawan tepung beras
1 biji telur
1/4 cawan air
3/4 camca besar ketumbar*
1/2 camca teh jintan manis*
1/2 camca teh jintan putih*
3 ulas bawang putih*(*ditumbuk halus)
3/4 camca teh serbuk kunyit
Garam secukup rasa (anggaran 3/4 camca teh)
Minyak untuk goreng terendam
Sambal kicap untuk dimakan bersama tempe goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tempe dihiris nipis menyerong (4 - 5 hirisan untuk sekeping tempe, ikut ketebalan tempe yang anda guna), ketepikan. Semenatar itu masukkan tepung beras ke dalam mangkuk bersama2 bahan tumbuk halus, serbuk kunyit, garam dan telur. Kacau rata dan tuang air, kacau lagi hingga semua bersatu dan sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Celup setiap kepingan tempe dalam adunan tepung dan masukkan ke dalam minyak panas. Jangan goreng banyak2 sekali, goreng anggaran 7 - 8 keping sekali goreng. Masak hingga tempe kuning keemasan. Balik2kan agar masak sekata, gunakan api sederhana. Angkat dan toskan minyaknya.
  3. Buat hingga selesai dan boleh hidangkan tempe goreng tepung dengan sambal kicap untuk minum petang atau kudapan di waktu2 senggang. Selamat mencuba!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.