DAGING GORENG DAUN SELASIH

rsz_dging_selasih_ku_sayang1
Assalammualaikum, salam semua. Lama tak kemas kini blog. Sebab utama bonda che mat kurang sihat dan nak masak yang berminyak2 buat masa ni tak boleh sangat, semuanya rebus2 aje. Oleh yang demikian, entri kali ni che mat kongsikan satu lagi resipi kerjasama antara blog tiffinbiru dan Jalen. Memandangkan raya korban baru saja berlalu dan sudah pasti anda ada stok daging korban dalam freezer, apa kata cuba menu yang akan che mat kongsi kejap lagi. Sedap dimakan bersama nasi panas. Jika anda suka pedas, boleh tambah lebih cili padi. Bahan paling utama mestilah daging dan daun selasih. Kalau guna daging biasa rebus dulu sampai empuk, kendian baru dimasak. Jika nak mencuba, resipi seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan
1 1/4 cawan isi nanas yang telah dipotong kiub
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
1 inci halia, dimayang halus
3 ulas bawang putih, cincang halus
6 biji cili padi kampung hijau
6 biji cili padi kampung merah
1 genggam daun selasih
1 camca besar pes tomyam (sebarang jenama)
1 camca besar cili kisar
1/2 camca teh gula
Garam secukup rasa
Daun salad untuk hiasan

BAHAN - BAHAN SOS :-)
2 camca besar sos cili JALEN
1 camca besar sos tomato JALEH
2 camca besar kordial minuman perisa mangga JALEN
1 camca teh sos plum

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali. Tumis bawang putih dan halia hingga harum. Masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah pes tomyam, kacau rata dan masukkan semua bahan2 sos. Masukkan daging, gaul rata dan biarkan hingga daging kecut, tambah sedikit air jika perlu.
  2. Masukkan gula, cili padi merah/cili padi hijau, nanas dan bawang besar. Gaul rata dan masukkan garam secukup rasa. Masak hingga daging empuk dan nanas lembut. Akhir sekali tambah daun selasih, gaul rata dan masak untuk 2 - 3 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK MENGHIDANG :- Hias pinggan yang sesuai dengan daun salad, kemudian cedok keluar daging goreng daun selasih ke dalam pinggan tadi. Hidangkan segera bersama nasi panas dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.