BEN ASHAARI

Saturday, April 9, 2016

DAGING RUSA MASAK LADA HITAM

rsz_rbp
Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Masak apa hari ni? Waktu2 cuti mesti ada yang masak menu istimewa, dan ada juga yang gantung periuk sebab makan luar atau pun menerima undangan majlis2 tertentu. Hari ni che mat masak daging rusa lada hitam. Ingat tak dulu che mat pernah masak daging rusa? Dan masih ada berbaki lagi, yelah bahan mentah susah dapat, jadi kenalah cermat2 makan, kalau sekali hadap ajer, alamatnya lain kali kalau termengidam, kau tengok gambar ajer lah. Che mat guna dalam 500 gram saja, yang selebihnya kita masak lain kali. Jika anda nak gantikan dengan daging lembut atau kambing, tak de masalah, boleh saja. Cuma daging kambing bahan2 perap tu kena lebihkan halia dan bawang putih. Kalau dapat guna daging batang pinang. Macam daging rusa ni dalam kategori pertengahan, tak liat sangat dan tak keras sangat. Jadi che mat terpaksa renih dengan api perlahan lebih kurang 1 jam untuk mendapat daging yang lembut. Kalau anda nak cepat boleh rebus dulu, kemudian baru masak lada hitam. Apa2 pun ikutlah cara mana yang anda suka....Nak mencuba? Jomm kita lihat resipi..

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram daging rusa, hiris nipis, cuci bersih dan toskan*
1 inci halia, ditumbuk halus*
3 ulas bawang putih, ditumbuk halus*(*disatukan dan perap 30 minit)
1 biji bawang holland, hiris bulat dan leraikan
1/4 bahagian trafficlight capsicum (hijau, merah dan kuning), dipotong kiub
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN SOS :-)
1 camca besar lada hitam, tumbuk hancur
2 camca besar penuh sos tiram
1 1/2 camca besar kicap pekat
1 camca besar kicap cair
1 camca teh gula
1/4 cawan air suam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak dalam kuali, kemudian masukkan daging rusa yang diperap tapi. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga daging rusa berubah warna. Sementara itu, satukan semua bahan2 sos dalam mangkuk dan kacau hingga rata. Tuang ke dalam kuali, kacau rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan air secukupnya (anggaran 1 cawan), kacau dan masak dengan api kecil. Tutup kuali dengan agar daging cepat empuk. Masak hingga pekat (jika daging masih keras, masukkan lagi 1 cawan air panas, tutup kuali dan sambung merenih hingga daging empuk).
  3. Masukkan leek (toskan airnya), bawang holland dan trafficlight capsicum tadi. Gaul rata dan masak hingga semua bahan2 sayur, lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas...
CATATAN MAT GEBU :- Daging rusa tu che mat hiris nipis lebar2, kemudian gaul dengan 1 camca besar tepung gandum dan perap 15 minit. Kendian cuci hingga bersih dan toskan. Baru digaul dengan halia dan bawang putih tumbuk hingga rata dan perap (simpam dalam peti sejuk)....Selamat mencuba!..



1 comment:

Eny Abdullah said...

perghhh cmne rasa daging rusa ye.. saya tak pernah rasa lagi... tapi nampak lembut dan sedap je tu...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.