THAI GREEN CHICKEN CURRY.

rsz_tgcc
Assalammualaikum, salam Khamis semua. Ok seperti che mat janjikan semalam, hari ni kita masak thau green chicken curry, tadi mula2 nak taruk nama melayu, tapi macam pelik nau bunyinya - 'kari hijau ayan thai'?...kang tak pasal2 jadi 'mak kau hijau'..grrr. Jadi che mat ambik keputusan taruk nama dalam Inggeris. Minta maaflah kalau ada yang kata blog che mat cacar merba, tajuk omputih, cerita melayu, multi racial lah katakan. Ingat semalam che mat ada bikin pes kari hijau? Maka hari ni proses memasak kari hijau tak mengambil masa yang lama. Pes tu cukup untuk seekor ayam dalam berat 1.2 kg. Tapi che mat masak 1/2 ekor (600+ gram). Bahan2 tambahan diperlukan untuk menghasilkan kari hijau yang cantik dan sedap. Selain ayam, boleh juga ganti dengan daging, guna daging batang pinang. Resipi ini boleh dikatakan agak kaya kerana kandungan santan yang agak pekat. Ok. kalau dah bersedia jomm kita mula memasak....

BAHAN - BAHANNYA :-)
600+ gram ayam, potong ikut suka, cuci besih dan toskan
1/2 biji trafficlight capsicum (merah, hijau, kuning), potong berbaji
1 biji terung bulat  belah 4 kemudian kerat 2 setiap belahan ( jadi 8 kiub)
2 batang serai, diketuk
10 biji cili padi thai warna merah, diketuk
3 helai daun limau purut
1 genggam daun selasih
1 cawan rebung yang telah dihiris
5 camca besar pes kari hijau thai atau secukupnya, resipi di sini
3 camca besar jus limau nipis, atau secukup rasa
3 - 4 camca besar sos ikan
1 liter santan
1 camca teh gula melaka
Garam jika perlu
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan ayam ke dalam peiuk bersama pes kari hijau thai, rebung, serai yang diketuk dan sedikit air (anggaran 2 cawan). Kacau dan masak hingga ayam kecut. Masukkan terung pipit, dan masak sekejap.
  2. Tambah daun limau purut dan santan. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga mendidih dan terung pipit lembut. Masukkan terung bulat (toskan airnya) dan sos ikan. Kacau perlahan dan bila terung lembut, masukkan cili padi thai, trafficlight capsicum dan daun selasih.
  3. Masukkan gula melaka dan perasakan dengan garam secukupnya. Akhir sekali tambah jus limau nipis, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Boleh hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.

Post a Comment

2 Comments

  1. Datang nak cari resepi baru dari che mat.Bosan masak masakkan yang kita dah tau..Thanks for sharing:)

    klikxxx

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.