RESIPI PES KARI HIJAU THAI

rsz_tgcp
Assalammualaikum, salam Rabu. Selamat bersua kembali. Beberapa hari lepas che mat agak sibuk dan masa untuk berblog terpaksa dicutikan. Hari ini dengan izin Allah swt, che mat kembali semula menjengah ke blog tiffinbiru yang hampir 10 tahun usianya. Kalau usia budak dah nak masuk darjah 4. Perancangan asal hari ni che mat nak masak, Thai Green Curry, tapi dalam masa sama ada permintaan menu asam pedas ikan kerisi. Kalau che mat masak juga kari hijau Thai, dah bertambah lauk lagi, sejak2 usia 40 ni mood nak masak kadang swing juga, tak berapa nak ok. Maka ku ambik keputusan ni hari masak asam pedas dan in sha Allah esok baru masak kari hijau. Sebab bahan2 untuk pes kari hijau che mat dah sediakan, eloklah bikin awal2 pes nya, esok tinggal gaul dengan ayam, kecutkan dengan pes kari hijau dan tuang santan serta masukkan bahan2 lain, senang kerja. Hari ni che mat kongsikan resipi pes kari hijau Thai dulu yea. Resipi seperti berikut....

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 batang serai, hiris halus
5 biji cili hijau
15 biji cili padi Thai, warna hijau
4 biji bawang merah, hiris halus
5 biji bawang putih, cincang
1 inci lengkuas, hiris
1/2 cawan daun ketumbar, cuci bersih akarnya
1/2 cawan daun selasih atau sweet thai basil
1/2 camca teh jintan manis*
1/2 camca teh lada sulah*
1 camca teh ketumbar*(*dikisar halus)
3 camca besar sos ikan (nampla)
1 inci belacan, dibakar
2 camca besar jus limau nipis
1 camca teh gula melaka
1/4 cawan pati santan
Sedikit air (anggaran 1/2 cawan)
Minyak kelapa untuk menumis (atau boleh guna minyak masak biasa)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam mesin pengisar, masukkan semua bahan2 diatas kecuali, jus limau nipis, gula melaka, sos ikan, minyak kelapa dan air. Tuang sedikit air dan kisar, jika perlu baru tambah sedikit lagi air (jika alat kisar anda tidak bergerak) dan terus kisar hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak kelapa (@minyak masak), anggaran 1/2 cawan. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, kacau sentiasa dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil. Masukkan sos ikan dan gula melaka. Kacau rata. Akhir sekali tambah jus limau nipis dan kacau. Masak hingga garing dan naik minyak. Matikan api dan biar sejuk. Boleh simpan dalam botol untuk kegunaan bila perlu. Untuk tahan lebih lama boleh simpan dalam peti sejuk atau freezer. 

Post a Comment

1 Comments

  1. mabeles.... tq sangat dapat resepi ni... selalu buat taruk akar coriender dan cili hijau saja... rasa macam ada yang tak cukup... rupanya daun selasih yang buat rasa lebih mabeles... ermmmm lepas ni boleh pikat suami..... hehehehe

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.