BEN ASHAARI

Sunday, January 10, 2016

AGAR - AGAR MILO OREO

rsz_1aamo
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Cuaca panas sekarang ni, dan banyak yang tersebar di wall2 FB, mengatakan cuaca panas akan berterusan hingga bulan Mac, apa2 pun semua atas kehendak Allah swt, manusia hanya meramal sahaja. Hari ni che mat masak ringkas, ada ikan tongkol masak asam tumis sama terung, peria kambas goreng sama telur dan ikan masin untuk Bak. Disebabkan menu pun mudah2 saja, sambil masak tadi che mat bikin agar2 milo oreo. Paling sedap dimakan sejuk. Sebelum ni pernah buat masa Puan Azura (blogger) datang ke rumah che mat. Alhamdulillah beliau dan anak2 menyukainya....sedapp okeh...ehh bukan che mat kata, dia orang yang kasi feedback macam tu....ehemmm..

rsz_aamo1
Resipi amat mudah dan untuk memudahkan anda, che mat memang sarankan guna agar2 serbuk yang banyak jual dikedai2 runcit dan pasaraya. Guna yang tanpa warna, jangan beli yang dah taruk warna pulak. Satu lagi, che mat guna susu rendah lemak yang dalam kotak. Guna 1 kotak besar yang 1 liter dan tambah sedikit air. Biskut oreo che mat buang krim dia, kita guna biskut sahaja. Anda boleh guna sebarang acuan kegemaran. Tapi nak mudah guna acuan yang besar macam che mat bikin tu. Kalau anda ingin mencuba, meh che mat kongsikan resipi yang amat mudah ini....Jommm...

BAHAN - BAHANNYA :-)
10 gram agar2 serbuk, pilih yang tanpa warna
1 liter susu rendah lemak (dutch lady)
200 ml air
1/2 cawan gula pasir (che mat kurangkan 1 camca teh)
2 camca besar penu Milo
10 keping biskut oreo, buang intinya (jadi 20 kepingan)
1/2 camca teh esen vanilla
1 helai daun pandan, disimpul
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan serbuk agar2 ke dalam periuk bersama guna pasir dan daun pandan. Tuang susu rendah lemak dan juga air. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan secubit garam dan masak hingga agar2 larut. Asingkan 500 ml agar2 dan bakinya anda masukkan serbuk milo. Kacau rata dan kecilkan api, biarkan agar2 suam.
  2. Agar2 yang diasingkan tadi, anda tuang dalam acuan. Kemudian patah2kan biskut marie dan tabur rata ke dalam agar2. Buat hingga siap, tekan sedikit dengan sudu agar biskut oreo tenggelam. Biarkan agar mengeras sekejap (boleh simpan dalam peti sejuk).
  3. Keluarkan agar2 dari peti sejuk, pastikan permukaannya keras. Cakar2kan dengan garfu pada permukaannya, kemudian tuang agar2 milo (kacau dahulu dan jangan lupa buang daun pandan tadi), nak senang anda cedok agar2 milo guna senduk dan tuang perlahan2 hingga habis. Biarkan sekejap hingga hilang wap panas dan simpan dalam peti sejuk. Biar betul2 keras dan dingin baru dikeluarkan dari acuan. Boleh hidangkan sebagai pencuci mulut...Selamat mencuba!

7 comments:

Farahain ZFA said...

sedapppppnyaaaaaa...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

memang sedap agar2 ni kan cmg... nyummehhh

MizzTina said...

tq cik mat.. tp susu tu blh x tukar dgn susu tin?

Rozita said...

sedapnya...musim panas best mkn lengkong... kami pun buat juga tapi warna warni..

Rizziela said...

sedapnya makan sejuk2 kan

Raihanah Ahmad said...

sedapnya, lama gak tak buat agar2

LM said...

Nampak sedap. LM belum pernah cuba buat sebab takut tak lekat. Oo kena cakar2 ye? Tq che mat

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.