BEN ASHAARI

Wednesday, December 16, 2015

AYAM PERCIK GAYA MAT GEBU

rsz_ap
Assalammualaikum, salam Rabu. Hari ni tak pasal2 che mat jadi rajin dan siap memercik ayam lagi. Semuanya tak dirancang, lepas keluarkan kepak ayam yang berbaki 5 keping, che mat mula fikir, nak masak apa dengan kepak ayam ni. Nak goreng kunyit atau goreng berempah, macam dah selalu sangat, boring. Jadi kita buat ayam percik. Ini kira ayam percik versi che mat, takde law punya, ku lambakkan semuanya. Bakar pun dalam kuali ajaib, anda boleh bakar dalam oven. Kalau rajin boleh bakar atas bara api, yang tu baru asli dan lagi sedap. Selain kepak ayam (bersaiz besar), anda boleh gunakan bahagian peha. Kalau dada ayam pun ok, cuma bahagian dada isi dia agak kering kalau dibakar lama.

rsz_ap1
Kalau anda perhatikan nanti, resipi ini, ayam dia dah che mat masak dengan bahan2 perencah hingga 3/4 masak. Kemudian dibakar dan sapukan dengan baki perencah sambil dibalik2kan ayam. Lebihan kuah dituang atas ayam percik yang telah siap dibakar sebelum dihidangkan. Boleh dimakan bersama nasi, atau diratah begitu saja. Kalau yang jual di pasar2 malam, ayam percik mereka biasanya disepit dengan bilah buluh yang dibelah dua. Warna dia pun takde lah kemerahan, tapi kalau anda suka merah boleh tambahkan sedikit pewarna merah makanan untuk naik seri. Ok, kalau ingin mencuba, che mat kongsikan resipi seperti di bawah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 keping kepak ayam, saiz besar, cuci bersih dan toskan
1 cawan santan
1 keping asam gelugor
2 camca besar gula melaka
1 1/2 camca besar cili kisar
Garam secukup rasa
1 camca besar minyak sapi
Minyak untuk menumis
Daun sup untuk hiasan

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
12 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
1/2 inci halia
3 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras, hiris
1 camca besar penuh ketumbar biji
1 camca teh jintan manis

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/4 cawan), masukkan minyak sapi dan biar minyak sapi cair. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan santan dan sedikit air (dalam 1/2 cawan). Kacau rata dan biar mendidih. Tambah kepak ayam, asam gelugor dan gula melaka. Kacau rata dan masak dengan api sederhana dan balik2kan kepak ayam tadi.
  3. Perasakan dengan garam secukup rasa dan masak hingga kuah pekat. Sementara itu panaskan alat pemanggang atau che mat guna kuali ajaib. Sapukan sedikit minyak, kemudian keluarkan kepak ayam dari kuahnya dan panggang atau bakar hingga masak. Sapukan sedikit kuah pada kepak ayam semasa anda membakar. Bakar hingga semua kepak ayam siap.
  4. Baki kuah tadi anda panaskan dan jika terlalu pekat, tambah sedikit air. Siramkan baki kuah ayam percik atas ayam yang telah dibakar tadi. Hias dengan daun sup dan hidangkan segera.

5 comments:

Diya Hanun said...

Sedapnya~ nasib baik baru lepas lunch..hihih

Kakcik Nur said...

Aduhai...perut tengah lapar ni. Dah petang dah tengok ayam Che Mat tu, bertambah lapar rasanya...

shaiful said...

Sedapnya..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Assalam Cik Mat..
Pada Kak Sari.. tekak Kak Sarilah, ayam percik ni lebih sedap diratah... huiii.. kecur air liur tengok ayam Cik Mat

laman sihat said...

baru lps breakfast..tgk ayam ni lapar balik,.,adehh,,,

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.