BEN ASHAARI

Monday, October 19, 2015

POTATO SOUFFLE

rsz_ps
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Cuti masak nasi lagi?...gitulah, lagi pun che mat kena makan benda yang lembut2, takut gusi sakit lagi. Kalau masak nasi kena pulak masak lauk, jadi esok2 sajalah kita makan nasi. Tempoh hari saja layan2 youtube, tengok2 resipi yang mudah sedap. Sekali ternampak potato souffle yang senang dibuat dan bahan2nya juga tidak banyak. Check bahan2 dalam peti sejuk, alhamdulillah semua ada dan mana yang tak ada tu kita gantikan dengan apa yang ada. Maka hari ini kita bikin potato souffle yang sememangnya benda baru bagi che mat. Pertama kali mencuba dan kira gamble ajerlah. Kalau tak cuba, tak tau, yea dak....

rsz_ps1
Sedap ke?....apa yang boleh che mat komen, ia memang sedap, rasa agak ringan, lembut, lemak dan wangi dengan bau keju...keju?..yea, memang ada campuran dua jenis keju dalam dia, cheddar cheese dan parmesan, tapi keju parmesan tu kalau takde, anda guna saja keju cheddar. Disebabkan ada keju, garam tak perlu taruk. Potato souffle ni bila dah sejuk akan turun, masa panas memang nampak naik dan gebu. Mungkin sebab kentang tu berat. Che mat tengok kat youtube, hasil kejadiannya memang montok, tapi tu masa baru keluar dari oven, tak tau pulak bila dah sejuk jadi macam mana. Tapi bila dah bikin baru nampak perbezaannya masa tengah panas dan bila dan sejuk. Namun begitu, percubaan ini boleh dikatakan berbaloi. Banyak mana dapat, bergantung pada besar mana saiz ramekin yang anda guna...Ok, jomm che mat kongsikan resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram ubi kentang yang telah dikupas kulitnya(atau 4 biji kentang saiz sederhana)
80 gram parutan keju cheddar
30 gram parutan keju parmesa
1 camca teh hirisan daun kucai
2 biji telur, asingkan kuning dan putihnya
30 gram mentega 
180 ml susu segar
Secubit lada hitam kisar
Sedikit serbuk paprika untuk hiasan (che mat guna chili flakes)
Sedikit hirisan daun kucai, untuk hiasan
Sedikit mentega untuk disapu pada aduan
3 - 4 camca besar serbuk roti (kalau takde boleh ganti dengan tepung gandum)

ps2
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sapu mentega pada bahagian dalam ramekin, kemudian taburkan serbuk roti rata2, ketepikan. Dalam periuk kecil, satukan mentega dengan susu, masak atas api kecil hingga mentega cair, kacau rata dan sejukkan. Rebus ubi kentang hingga empuk. Toskan dan biar suam, kemudian lecek hingga lumat. Masukkan parutan keju cheddar, parmesan, daun kucai, lada hitam kisar dan kuning telur. Gaul hingga semua rata.
  2. Tuangkan susu + mentega tadi dan kacau hingga sebati. Ketepikan. Dalam mangkuk yang bersih dan kering, masukkan putih telur dan putar hingga bertanduk. Masukkan ke dalam bekas berisi bancuhan kentang dan gaul rata dengan kaedah kaup balik hingga sebati.
  3. Sudukan ke dalam ramekin tadi hingga hampir penuh. Tabur sedikit serbuk paprika atau chili flakes. Bakar selama 20 minit pada suhu 200C, pastikan anda panaskan dulu oven selama 20 minit dan jika oven anda jenis besar, bakar pada rak tengah. Bakar hingga permukaannya keemasan. Keluarkan dan tabur dengan sedikit hirisan daun kucai, hidangkan. Sedap dimakan panas.....Selamat mencuba!!

3 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

mudah sangat bahan2nya tu.. ala2 vege food kan..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

eh. eh.. tak vege sebab ada telur.. hehehe.. tapi mmg senanglah bahan2 tu..

nadiah hanum said...

simple jer nak buatnya...paling best remekin tu comel sangat..nak gi cari yang camtu jugak la..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.