KUIH LAPIS NYONYA. MUDAH DIBUAT

rsz_klp
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Sejak2 ni tekak bukan main mengada2, mengidam banyak benda, tapi bukan nak makan banyak sangat. Semalam entah kenapa termengidam kuih lapis nyonya. Kuih lapis yang lembut, kenyal dan boleh disiat selai2 bila nak makan. Sebelum ni che mat memang ada bikin dan yang ni antara kuih lapis yang senang dibuat dan kena dengan apa yang che mat nak. Orang peranakan biasanya mereka akan bikin kuih lapis dalam kiraan lapisan yang ganjil, contohnya tujuh atau sembilan. Che mat bikin sembilan lapisan dan lapisan terakhir warnanya merah, ada 'tuah' lah konon2nya. Dengar boleh, percaya jangan yea dak, tuah atau tidak tu semua kerja Allah, kalau dah rezeki kita apa kaler sekali pun tetap akan dapat 'tuah'....

rsz_klp1
Untuk resipi ini, che mat gunakan loyang bersaiz (7 x 7 x 3) inci dan jika anda suka boleh juga guna loyang bulat saiz 8 inci x 3 inci. Kuih mesti betul2 sejuk baru dipotong dengan pisau plastik, sapu sedikit minyak pada pisau plastik tadi untuk mendapat potongan yang licin. Loyang anda alas dengn plastik agar mudah untuk mengeluarkan kuih lapis nanti. Satu lagi kalau anda simpan dalam peti sejuk, pastikan taruk dalam bekas bertutup, kalau taruk macam tu saja, permukaan kuih akan kering. Boleh dimakan pada waktu petang atau bila2 masa sahaja. Resipi asal che mat dapat di sini, tapi ada sedikit perubahan yang che mat buat. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
300 gram tepung ubi
100 gram tepung beras
750 ml santan
250 ml air
230 gram gula pasir
1 helai daun pandan, potong kecil
Secubit garam
Pewarna makanan hijau, merah jambu dan merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masak gula pasir dengan air dan daun pandan, biar hingga gula larut, sejukkan kemudian tapis. Campurkan dengan santan dan garam, kacau rata dan ketepikan. Sementara itu dalam mangkuk, satukan tepung ubi dan tepung beras. Kacau rata, tuang bancuhan santan dan kacau hingga rata. Tapis adunan tadi. Ketepikan sekejap.
  2. Panaskan kukus, balut tutup kukus dengan kitchen towel bersih. Alas loyang empat segi berukuran ( 7 x 7 x 3 ) inci dengan plastik, dan lanser plastik tadi dengan sedikit minyak makan. Masukkan ke dalam kukus. Api sederhana kuat.
  3. Kacau bancuhan kuih lapis dan bahagi bancuhan kepada 3 bahagian sama banyak. Satu diberi warna hijau. satu warna merah jambu dan satu dibiarkan putih (warna asal). Setiap bahagian tadi dibahagi lagi kepada 3 (maksudnya 3 hijau, 3 merah jambu dan 3 putih) , pastikan sukatan sama banyak (kalau anda timbang, setiap lapisan, bancuhannya lebih kuran 170 gram). Ketepikan.
  4. Untuk lapisan pertama, che mat guna warna putih. Tuang 1 bahagian warna putih dan kukus 5 minit, kemudian tuang pulak warna hijau dan sambung kukus 5 minit lagi, diikuti warna merah jambu. Pastikan lapisan kuih lapis cukup masak sebelum anda menuang adunan baru dan kacau setiap adunan sebelum dituang.
  5. Lakukan berselang- seli, putih, hijau dan merah jambu. Untuk lapisan ke 5 dan seterusnya, kukus selama 7 minit atau hingga masak. Untuk lapisan terakhir iaitu lapisan ke sembilan ialah warna merah. Anda titikkan sedikit warna merah dalam adunan merah jambu (terakhir), kacau rata dan tuang. Kukus 15 minit atau hingga kuih masak. Kemudian buka tudung kukus, dan biarkan 15 minit lagi dengan api yang masih hidup. Matikan api dan biar kuih sejuk sebelum dikeluarkan dari acuan. Boleh potong dan hidangkan.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.