BEN ASHAARI

Tuesday, May 26, 2015

SKON KEJU CHEDDAR, SANTAPAN PETANG...

rsz_cheese_scone

Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat mengidam sangat nak makan skon keju cheddar. Resipi yang memang che mat pernah buat. Dan resipi asal dari Chef Wan dari buku masakan beliau 'Juadah Manisan Istimewa Chef Wan'. Pertama kali che mat cuba beberapa tahun dulu dan ia amat menepati citarasa kami. Tidak muak walaupun ia kaya dengan penggunaan keju. Skon @ scone, biasanya dihidangkan untuk minum petang atau 'hi-tea'. Kalau skon yang biasa, selalunya dihidangkan bersama jem dan mentega serta diiringi secawan teh panas. Petang tadi dengan cuaca mendung dan hujan renyai2, che mat menikmati skon keju cheddar (yang ini skon jenis 'savory'), bersama teh panas dan sedikit calitan mentega, habis 2 biji..jangan tak percaya. Nampak sangat mengidam nak makan skon. 

rsz_cheese_scone1

Kalau diperhatikan, skon gabungan antara pastri dan kek. Teksture skon bersarang, lembut dan gebu. Bahagian luaranya seperti pastri. Satu teknik yang anda harus titik beratkan bila membuat skon, mentega kena sejuk dan bila cecair dimasukkan ke dalam bahan kering, anda kena gaul pantas. Adunan skon biasanya lembik sedikit dan anda kena tabur tepung pada meja kerja dan adunan yang akan kita bentuk. Oven perlu dipanaskan terlebih dahulu kurang lebih 20 minit. Jangan bakar skon terlalu lama, ini akan menyebabkan skon kering dan keras. Untuk resipi ini akan menghasilkan 8 - 9 biji skon, ikut saiz acuan yang anda guna. Che mat guna acuan bentuk hati dan menghasilkan 9 biji skon....Teruja nak mencuba, jomm che mat kongsikan resipi di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan tepung gandum*
1 1/2 camca teh baking powder*
1/2 camca teh garam*(*disatukan dan diayak)
1 camca teh mustard powder (serbuk biji sawi)
2 camca besar parsley cincang
1 cawan parutan keju cheddar
125 gram mentega sejuk, didadu kecil
1 biji telur gred A
1/4 cawan susu segar (che mat guna susu rendah lemak)
1 kuning telur, untuk mengglis
Sedikit jintan putih untuk hiasan
Sedikit cincangan parsley, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 190C, tabur dulang pembakar dengan sedikit tepung. Ketepikan. Dalam satu mangkuk, masukkan bahan2 yang diayak bersama serbuk biji sawi dan cincangan parsley. Gaul rata bahan2 kering tadi. Masukkan mentega sejuk dan gaul ramas dengan hujung jadi sehingga mendapat adunan seperti serbuk roti. Ketepikan.
  2. Satukan susu segar dan telur, kacau dengan garfu hingga sebati. Tuang ke dalam mangkuk berisi bahan2 kering dan gaul pantas menggunakan senduk. Masukkan parutan keju cheddar dan gaul hingga rata (adunan lembut dan melekit2).
  3. Tabur tepung pada meja kerja. Alihkan adunan skon ke atas meja kerja, tabur sedikit tepung dan canai setebal 1 1/2 cm. Terap dengan acuan kegemaran anda dan alihkan ke dalam dulng pembakar. Buat hingga siap. 
  4. Glis permukaan skon dengan kuning telur dan tabur dengan jintan putih dan cincangan parsley. Bakar selama 20 - 25 minit atau hingga permukaan skon keperangan (bergantung pada oven masing2). Keluarkan skon dari oven dan sejukkan atas jaringan. Boleh dihidangkan suam atau pun sejuk....Selamat mencuba!..

4 comments:

Shahida Dzulkafli said...

Suka mkn..tp tgn x brape nk menjadi bila buat..

Nadia Johari said...

kalau kite buat takut tak jadi

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalamualaikum mat...

nampak menyelerakan skon tu mat.. akak memang suka mkn skon.. tp nak buat tu selalu je dok tangguh2.. skon ni sedap mkn panas2 kan.. barulah rangup2 kat bahagian luar... jadi memang kena buat on weekend jelah nampaknya.. apa2 hal akak salin resepi dulu.. buat bila tu kita tunggu ajelah.. hihi.. TQ mat..

Ummu Aflah said...

cuba product ni mesti menjadi
http://amazing-tm5.blogspot.com/

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.