BEN ASHAARI

Tuesday, April 14, 2015

UNGKEP AYAM HUTAN @ AYAM DENAK

rsz_ungkep_ayam_hutan1

Asalammualaikum, salam Selasa. Entri hari ini che mat kongsikan satu menu tradisi orang Jawa yang bole  diatakan agar terkenal di Johor dan juga negeri2 yang punya penduduk berketurunan Jawa. Kebiasaannya ungkep ayam menggunakan ayam kampung, ayam tua (ayam pencen) dan ayam hutan (ayam denak). Tu hari jiran che mat kasi seekor ayam hutan yang telah siap disembelih dan dibersihkan. Tinggal siang dan masak saja. Ayam hutan seperti anda tau saiznya agak kecil dan kata orang2 tua, ayam hutan ni ada 'penjaganya'. Wallah hualam. Bagi yang kurang pasti apa maksudnya 'ungkep'. Berdasarkan dari maklumat orang2 jawa lama, ungkep itu bermaksud menutup makanan yang sedang dimasak hingga ia betul2 masak. Contohnya macam ayam ni, kita masak dan tutup dan atas penutup tadi, letakkan benda berat seperti lesung batu dan sebagainya. Dan masak dengan api kecil hingga ayam empuk. Gitu lah lebih kurang maksudnya. 

rsz_1ungkep_ayam_hutan2
Menu ini tidak menggunakan santan dan sesuai untuk dimakan bersama nasi panas atau ketupat. Masak untuk dibawa bekal juga sesuai, kerana ia lebih tahan dari rendang kerana tak guna santan. Ada macam2 resipi sebenarnya, dari komen2 yang che mat terima, mereka kata, ada yang masukkan tomato dan kentang. Che mat lebih suka ungkep ayam lebih 'asli' dan tradisional. Apa2 pun tak jadi masalah jika anda nak tambah bahan2 yang seperti che mat kata tadi. Ada satu cara lagi bagi yang nak cepat, anda boleh masak ungkep dalam periuk terkanan, kemudian keringkan dalam kuali. Lebih jimat masa dan jimat gas. Nak cuba masak ungkep?....che mat kongsikan resipinya seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam hutan (boleh guna ayam kampung dan ayam pencen)
3 helai daun salam (boleh guna 'bay leaf)
1 keping asam gelugor
1 camca besar gula melaka
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan manis*
1/2 camca teh jintan putih*
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
2 batang serai, dihiris
4 biji buah keras, dihiris
8 - 10 biji cili padi merah thai
1 biji cili hijau
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam hutan dipotong pada saiz sederhana (sebab ayam hutan saiz kecil, che mat potong 12 bahagian). Cuci dan toskan. Rempah2 bertanda (*) digoreng tanpa minyak hingga harum, kemudian tumbuk hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan 4 camca besar minyak masak dalam kuali, tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan rempah yang ditumbuk halus tadi, kacau rata. Masukkan ayam, gaul dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya (hingga ayam tenggelam), masukkan sedikit garam dan tutup kuali tadi. Masak dengan api kecil hingga ayam empuk.
  3. Jika ayam masih keras, tuang sedikit air panas. Tambah daun salam, asam gelugor dan gula melaka. Kacau rata dan rasa, jika perlu baru tambah sedikit lagi garam atau secukup rasa. Masak hingga sedikit kering dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau ketupat..
CATATAN MAT GEBU :- Anda boleh masak dalam periuk tekanan, caranya sama cuma tak perlu taruk air banyak sangat. Selepas 15 minit (bergantung pada periuk tekanan yang anda guna), alihkan ke dalam kuali dan keringkan. Pastikan jangan taruk garam banyak sangat, cukup 1/2 camca teh. Bila dan dikeringkan dalam kuali, anda rasa dan baru tambah garam secukup rasa. Selamat mencuba!!..

4 comments:

adda syuhada said...

ungkep ayam ni mmg peberet sy...alhamdulillah skrg dh pndai buat jgk..ikut2 resepi blogger2 terkenal kita nih...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

barulah Kak Sari tahu kenapa namanya masak 'ungkep'

Rozita said...

aah..betul la tu..kata mak,ungkep = tutup...semua resepinya sama cuma takde daun salam je..

aji nugraha said...

enak banget bro... Obat Rematik

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.