BEN ASHAARI

Monday, March 30, 2015

SERAWA PULUT DURIAN

rsz_durian_serawa
Assalammualaikum, selamat bertemu kembali bersama che mat. Semalam dalam sejarah che tak sentuh laptop selama satu hari, hehe..kalau lebih dari sehari tak sentuh (walaupun hari tu dok rumah terus, tu dah kes berat dan berprofile tinggi namanya). Hari ni che mat bikin serawa pulut durian atas permintaan bonda. Lagi pun bahan2 dah ada termasuk bahan utama, buah neraka di luar, syurga di dalam, iaitu buah durian. Tak musim durian kan sekarang ni, tapi tu lah kalau Allah dah kata ia rezeki kita, pasti ia akan jadi rezeki kita, boleh dapat durian pulak. Kali ni che mat buat sedikit kelainan pada pulutnya. Selalunya pulut untuk serawa durian, warna putih dan bila ambik gambar macam kurang menarik sangat, maka tadi ku campurkan dengan sedikit jus bunga telang untuk mendapat warna kebiru-biruan yang sungguh menawan. Bunga telang meluas digunakan oleh masyarakat baba nyonya sebagai pewarna dalam kuih muih mereka dan tak lupa dijadikan pewarna nasi kerabu di Kelantan. Tapi itu ikut anda, tak suka, tak perlu taruk, yea tak...toksah pening2 kepala, kan kita yang buat dia...Ok, jom che mat kongsikan resipi serawa pulut durian......

BAHAN-BAHAN KUAH SERAWA :-)
1 biji durian saiz besar, ambil isinya
1 liter santan segar
500 m air
1 ketul gula melaka, hiris halus (anggaran 1/2 cawan)*
1/2 cawan gula pasir*
1 cawan air*
1 helai daun pandan, disimpul*(*disatukan dan masak hingga gula larut, tapis dan sejukkan)
1 1/2 camca besar tepung gandum
3 camca besar air
Secubit garam
Gula, jika perlu

BAHAN-BAHAN PULUT :-)
1 kg beras pulut, cuci dan rendam 30 minit (che mat guna pulut susu)
700 ml santan cair
1 camca teh garam (atau secukup rasa)
1 camca teh minyak masak (che mat guna minyka kelapa)
1 helai daun pandan, disimpul
30 kuntum bunga telang, cuci dan toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PULUT :- Panaskan kukus. Sediakan loyang 9 inci. Toskan beras pulut dan masukkan ke dalam loyang tadi. Masukkan garam dan minyak masak @ minyak kelapa ke dalam santan, kacau rata. Masukkan loyang berisi pulut ke dalam kukus. Tuang bancuhan santan dan masukkan daun pandan. Tutup kukus dan masak dengan api besar selama 20 minit. Sementara itu bunga telang ditumbuk dengan lesung batu hingga hancur. Perah jusnya dan tapis. 
  2. Selepas 20 minit, buka tutup kukus tadi dan sudukan jus bunga telang kepada beberapa bahagian pulut, sudukan secara bertompok2. Tutup kukus dan biar masak selama 5 minit. Kemudian gemburkan dengan chop stick dan sambung kukus untuk 5 - 7 minit lagi atau hingga pulut betul2 masak. Matikan api kukus dan biar sebentar.
  3. UNTUK KUAH SERAWA DURIAN :- Masukkan air gula ke dalam periuk bersama2 daun pandan, air dan santan. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah durian dan masukkan sedikit garam. Kacau rata dan masak sekejap. Sementara itu bancuh tepung gandum dengan 1/4 cawan air dan kacau rata. Tuang ke periuk, kacau rata dan masak dengan  api sederhana hingga kuah pekat. Rasa dan jika kurang manis anda boleh tambah sedikit lagi gula. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api.
  4. UNTUK MENGHIDANG SERAWA PULUT DURIAN :- Cedok secukupnya pulut ke dalam bekas sesuai (seelok2nya guna mangkuk bersaiz kecil). Tuang secukupnya kuah serawa durian dan boleh hidangkan. Sedap dimakan sejuk. Kuah serawa durian juga anda boleh makan bersama roti kosong tanpa inti, lempeng pekak, roti jala dan kuih serabai....Selamat mencuba!!..


4 comments:

Kak Rose said...

terliurnya.... mana la nak dapat durian masa ni?

cantik pulak pulut tu... kalau makan dengan kaya dah jadi pulut tai tai kan Mat?

Misz-ella Ismail said...

Alalala cik mattt .. teringin nya la hai.

aji nugraha said...

Nampak enak sekali,,,,hmmmm saya sedang mengkonsumsi Obat Rematik Jelly Gamat Gold G. tidak bermasalahkan mengkonsumsi ini

mama iman said...

Sedapnye serawa!! Cantiklah pulak!!!!suka3

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.