BEN ASHAARI

Tuesday, February 17, 2015

SAYUR KAILAN IKAN MASIN..

rsz_kailan_ikan_masin
Assalammualaikum, salam Selasa. Hari ni che mat masak sayur kailan ikan masin. Lama juga tak menjamah menu ini, dan tu hari sedara che mat bagi sayur kailan. Sebabkan masa tu dah masak sayur lain, sayur kailan ni kami bungkus dengan surat khabar dan simpan dalam peti sejuk. Alhamdulillah masih segar sehingga hari ini (che mat dapat sayur ni pada hari Jumaat lepas). Seperti biasa, kalau kailan, paling sesuai ditumis sama ikan masin. Che mat pilih ikan masin tenggiri jeruk. Selain isinya lembut dan bau aroma ikan masin tenggiri jeruk ni kan..ehemm "seksi sangat"...haha..sebatu boleh bau dah. Tapi bila anda dah masak dengan sayur kailan, rasa dia...masya Allah, memang mengancam sangat. Ini satu menu ringkas yang semua orang boleh masak. Bahan2nya juga tak banyak dan paling penting garam anda kena jaga, rasa dulu sebelum anda tambah garam. Che mat gantikan garam dengan sos ikan...Nak mencuba?..Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak sayur kailan
1 camca besar penuh isi ikan tenggiri masin yang dipotong kecil
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji cili merah, hiris
2 camca besar sos tiram
1/2 cawan air
Sos ikan secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci sayur kailan, kemudian rendam dalam air yang dicampur 1 camca besar garam selama 10 minit. Toskan, asingkan batang dan daunnya. Potong daun sayur kailan dan ketepikan. Batang sayur kailan diketuk2 sedikit dengan pisau, kemudian hiris. Ketepikan
  2. Panaskan 2 camca besar minyak masak. Goreng ikan masin tenggiri hingga harum dan keemasan, guna api kecil. Tolak ke tepi kuali. Masukkan hirisan bawang besar, bawang putih dan cili merah. Kacau rata dengan ikan masin tadi dan masak hingga bawang layu.
  3. Tambah sos tiram, kacau dan tuang air. Masukkan batang sayur kailan dan masak hingga empuk. Masukkan pula daunnya, besarkan api, kacau dan masak hingga lembut. Rasa dan jika perlu baru masukkan sedikit sos ikan atau secukup rasa. Gaul rata dan boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!.


2 comments:

Faizal Dahan said...

tengok gambar memang menyelerakan...bagus blog ni..nak kene belajar masakla camni..hihih

HASRUL HASSAN said...

Best best .. ada stok ikan masin tenggiri dengan ikan merah dalam peti ais ..

Mekasih Che Mat .. u memang the best la .. terbaik. Macam2 tau2 je ...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.