BEN ASHAARI

Wednesday, February 25, 2015

PIZZA MUDAH DARI DAPUR CHE MAT...

rsz_pizzza

Assalammualaikum, salam Rabu semua. Hari ni kita makan pizza sudah lah. Malas nak masak2 sangat. Dan entah kenapa hari ni semua orang tekak tak selera nak makan nasi sangat. Pagi tadi dah goreng nasi, baki semalam yang tak habis. Tapi che mat masak nasi juga lah sikit, kot2 kalau Bak nak makan nanti idok leer susah nanti, tinggal masakkan lauk aje. Pizza yang che mat bikin ni memang mudah dan kalau anda yang biasa dengan blog ini, pasti anda perasan dah beberapa kali che mat masukkan entri pizza ni. Untuk roti atau base, che mat guna tepung gandum sahaja. Dan lembut sampai ke petang...err..tak sempat lembut dah licin...

rsz_pizzza1
Bahan-bahan, che mat guna amat yang ringkas dan mudah didapati, sosnya hanya guna sos tomato, tapi kalau anda nak campurkan sos cili pun boleh. Atau guna sos lada hitam. Inti ikut anda, che mat guna sosej AYAMS, anda boleh guna sosej daging, atau sosej yang dicampur lada hitam atau nak guna isi ayam pun boleh, tapi pastikan anda tumis dulu daging ayam tadi dengan sedikit bawang putih dan halia. Apa makna pizza tanpa keju mozarella yang bertali2 bila dimakan masa panas. Yang tu memang anda kena ada lah untuk mendapat rasa pizza sebenar. Bahan lain iut suka, boleh tambah apa saja, tapi jangan banyak sangat kang terlebih meriah sangat...Ok, kalau ingin nak mencuba, che mat kongsikan resipi yang mudah ini...Jommm..

BAHAN-BAHAN DOH PIZZA :-)
300 gram tepung gandum
6 gram instant yeast
20 gram mentega
10 gram gula halus
1 1/2 camca besar madu
1 camca teh bread improver
1/4 camca teh garam
175 ml air suam
Sedikit tepung gandum untuk ditabur pada papan pencanai

BAHAN-BAHAN TOPPING PIZZA :-)
1 1/2 cawan sos tomato JALEN
2 cawan parutan keju mozarella
1/4 bahagian traffic light capsicum, didadu kecil
1/2 cawan isi nenas, didadu kecil
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
4 batang sosej AYAMAS, celur sekejap, toskan dan hiris serong
10 biji black olive (optional)
10 biji green olive (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH PIZZA :- Dalam mangkuk kecik, masukkan instant yeast, 1 camca teh gula halus(guna gula halus dari dalam resipi yang 10 gram tu) dan 1/2 bahagian air suam (guna air suam yang 175ml tadi). Kacau rata dan biar sekejap hingga berbuih (tutup mangkuk tadi dan biarkan 5 minit). Sementara itu dalam mangkuk pengadun, masukkan tepung gandum, bread improver, mentega, baki gula, garam dan madu, gaul hingga rata dan sebati. 
  2. Tuang bancuhan yeast yang telah berbuih tadi dan kacau hingga sebati. Tuang baki air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga bancuhan menjadi doh yang tidak melekat dimangkuk adunan. Bulat2kan doh, letak dalam mangkuk besar dan bungkus mangkuk tadi dengan plastik bersih. Perap 1 jam hingga doh kembang.
  3. UNTUK MEMBUAT PIZZA :- Panaskan oven pada suhu 180C, lenser 2 loyang pizza bulat berukuran 9 inci dengan sedikit minyak zaitun. Taburkan sedikit tepung pada meja kerja, keluarkan doh dan tumbuk untuk membuang udara. bagi doh kepada 2 bahagian. Ambil 1 bahagian, canai bulat dan alihkan ke dalam loyang pizza. Tekan2 hingga memenuhi loyang tadi dan pastikan tepinya sedikit tebal.. (anda boleh rujuk di sini ). 
  4. Sapu dengan 1/2 bahagian sos tomato hingga rata. Tabur 1/2 bahagian hirisan nenas, 1/2 bahagian traffic light capsicum yang didadu, 1/2 bahagian bawang, 1/2 bahagian sosej yang dihiris, 5 biji black olive, 5 biji green olive dan 1/2 bahagian parutan keju mozarella hingga rata. Bakar 20 - 25 minit pada rak bawah hingga keju cair dan keperangan sedikit. Keluarkan pizza dari oven, biar sekejap dan boleh alihkan ke dalam pinggan lain. Potong dan hidangkan..
  5. Sementara anda bakar pizza pertama, lakukan baki doh dan baki bahan2 seperti anda buat pizza yang pertama tadi. Bila pizza pertama masak, keluarkan dan anda masukkan pizza yang kedua......mudah bukan....selamat mencuba!


11 comments:

Nurulhuda Najmi said...

Sedapnya lahai dapat makan pizza homemade. Cmg, nak tahu boleh. 😊 kalau guna bm.. Sama juga ye cara buat doh pizza ni. Terima kasih 😁

Mat Gebu said...

@nurulhuda najmi - kalau guna MB, yeast tak payah dibancuh dengan air suam. Terus masukkan kan dalam BM, tapi pastikan masuk air dulu, kemudian tepung yeast gula halus dan bahan2 lain.

Nurulhuda Najmi said...

Terima kasih CMG. Sejak ada bm ni, habis dicuba resepi roti dari sini. Tambah2 lagi tuna roll. Memang menjadi, anak2 pun suka. Semoga bertambah murah rezeki CMG. 😁

ayu mas said...

hmmm sdapnya.....nasiblah kita tak brjiran.. haha... mau hari2 mintak ni.. :p

ayu mas said...

hmmm sdapnya.....nasiblah kita tak brjiran.. haha... mau hari2 mintak ni.. :p

ayu mas said...

hmmm sdapnya.....nasiblah kita tak brjiran.. haha... mau hari2 mintak ni.. :p

emerson drago said...

If you wanna CoC advantage for your clan go to http://clanshelper.com/ - you receive free C-o-C gems instantly! It really works! (xl9okE111g)

cinet said...

pizza dan western food mmg mudah...xmcm masakan malaysia...berkecah sedapoq...hehehe

Diana Rashid said...

Alahai..esok je la saya diet...:)

izahdaut said...

mcm biasa, gambar lebih memegun kan saya. cik mat ajor saya cemana nak main cahaya cik mat. hehehhe

ruggedmom maria said...

Buat pizza memang senang dan gambar tu ...sangat sedap dilihat

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.