CHAR KUEY TEOW KERANG SEMUDAH A - B - C

rsz_kerang_kuey_teow
Pagi tadi che mat bikin char kuey teow kerang, menghabiskan belen kuey teow yang dimakan sama sup ayam tu hari. Berbaki kurang lebih dalam 200 gram macam tu. Dan dalam freezer che mat ada simpan isi kerang. Isi kerang segar yang dikopek dari kerang hidup, che mat beli di pasar Batu Pahat tempoh hari. Char kuey teow che mat masak cukup simple, cukup mudah dan tak banyak bahan2. Tak de pening2 nak guna sambal tumis seperti selalu (sebab kehabisan stok), cuma guna cili kisar, kicap pekat, kicap lemak manis dan sos ikan sebagai bahan perisa. Cepat dimasak tapi jangan cepat sangat makan, kena sopan2, jangan gelojoh ok, makan biar senonoh2. Satu lagi, kalau anda masak char kuey teow, cili hijau jeruk jangan dilupakan, kurang ummphh dia kalau takde cili jeruk. Tak reti nak bikin cili jeruk?...toksah khuatir che mat tuliskan resipi dia di bawah ni nanti yea.....Jomm kita mulakan..

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram kuey teow, cuci dan toskan
8 ekor udang saiz besar, dibersihkan
1/4 cawan isi kerang segar
1 genggam taugeh, dibersihkan, cuci dan toskan
2 ulas bawang putih, cincang halus
3 biji bawang merah, hiris
1 camca besar cili kisar
5 pokok daun kucai, kerat pendek
1 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar kicap pekat JALEN
1 camca besar kicap lemak manis JALEN
Sos ikan secukup rasa
Minyak untuk menumis

BAHAN-BAHAN CILI JERUK :-)
100 gram cili hijau, pilih yang segar
230 ml cuka JALEN
3 camca besar gula
1/2 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan bawang merah hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan udang dan isi kerang, kacau rata dan masak hingga udang berubah warna.
  2. Tambah kicap pekat dan kicap lemak manis. Kacau rata. Besarkan api dan masukkan kuey teow, kacau pantas hingga semua bergaul mesra. Tolak kuey teow ke tepi kuali, masukkan telur dan biar sekejap hingga telur kental. Kacau hancur dan gaul rata dengan kuey teow.
  3. Masukkan sos ikan secukup rasa, tambah taugeh dan kucai. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama cili hijau jeruk tadi..
  4. UNTUK CILI HIJAU JERUK :- Cuci cili hijau, kemudian potong kasar. Celur 30 saat dalam air panas dan toskan. Sementara itu, satukan cuka makan, gula dan garam. Kacau rata dan ketepikan. Isi cili hijau dalam botol bersih (atau bekas plastik bertutup) tuang cuka dan biarkan cili terendam sekurang2nya 45 minit atau 1 jam sebelum dimakan bersama kuey teow. Selamat mencuba!!..

Post a Comment

5 Comments

  1. Char Kuey Teow dengan kerang dan cili jeruk.... drooling!!!!
    Resepi Pancake Korea http://enyyusnizar.blogspot.com/2015/01/korean-pancake-yang-sangat-sedap.html

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah...boleh cuba resepi ni pulak.kami sekeluarga memang suka char kuey teow.dah macam-macam resepi saya cuba.Sedap atau tidak, tetap licin.mom is number one.hehe

    ReplyDelete
  3. salam che mat, resepi ni untuk berapa org makan ye?

    ReplyDelete
  4. @Amira CR - yang ni untuk 2 orang makan...

    ReplyDelete
  5. Resepi koew toew kerang ni mmg xpakai garam ehh cik mat gebu?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.