BEN ASHAARI

Friday, December 26, 2014

PUCUK MANIS MASAK LEMAK..

rsz_lemak_manis_pucuk_manis
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni Negeri Johor mula dilanda banjir di beberapa daerah. Dan che mat perasan lah di FB dan yang berkongsi pasal segelintir manusia cetek akal memburuk2kan negeri yang banjir dengan kata2 yang kurang enak. Kenapa macam tu, kita dalam satu negara, kenapa perlu kutuk mengutuk dengan musibah yang Allah turun kan, itu tempat mereka, dan tempat kita belum tentu terlepas...beristigfar lah, dan kejadian boleh berlaku sekelip mata...hmmm.. Dan che mat sebagai blogger masakan turut rasa tercuit perasaan pasal gambar2 yang makanan yang dikongsi di FB dan sebagainya. Takkan sebab ini che mat terpaksa berehat dari berblog? Anggap lah apa yang che mat kongsikan ini ke arah yang positif, bukan untuk menunjuk2, kadang2 benda macam ni buat rasa mood hilang...hurmmm... Entri hari ini, cuma masak pucuk manis masak lemak saja, menu2 biasa...jangan lupa sambal belacan dan ikan goreng atau ikan masin yea bila nak makan nanti....Jomm kita lihat macam mana che mat masak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cekak pucuk manis
2 biji keledek saiz sederhana
Cendawan secukupnya (boleh guna cendawan pilihan anda)
2 keping tempe, dipotong kiub
1500 ml santan cair
400 ml pati santan
1/2 kiub pati ikan bilis
1 camca besar udang kering, direndam sekejap
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan daun pucuk manis dari batangnya, cuci dan toskan. Keledek dikupas kulit, kemudian potong berbaji. Jika cendawan bersaiz besar, potong sedikit. Tempe dipotong kiub. Udang kering ditoskan, perah dan tumbuk hancur. Ketepikan.
  2. Masukkan keledek ke dalam periuk bersama2 hirisan bawang besar, bawang putih, udang kering tumbuk. kiub ikan bilis (jika guna) dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah tempe dan masak hingga keledek 1/2 empuk.
  3. Sementara itu, ramas daun pucuk manis tadi dan masukkan ke dalam periuk. Kacau rata dan masak hingga daun lembut. Masukkan cendawan, hirisan cili merah dan pati santan. Kacau rata, perasakan dengan garam secukupnya dan secubit gula. Masak hingga mendidih dengan api kecil dan kacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan, ikan goreng atau ikan masin..


4 comments:

cikNor said...

Assalamualaikum che Mat. dah lama tak blogwalking. Doakan keselamatan kami di Jerantut yang terkepung dlm banjir...

TunSha Ayunie said...

masak dengan labu pun sedapppp....

Najib Ariyan said...

tengok masakan tu haru hati.. haritu masak banyak konon nak simpan... lupa... sudahnya basi... nanti nak masak lagi

nayfatimah rasyid said...

menu yang simple laa pembuka selera makan ;)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.