CONGO BARS...SENANG DIBUAT...

rsz_congo_bars
Assalammualaikum, salam Jumaat semua. Uikk awalnya entri minum petang?...Tak masak tengah hari ke? Semalam che mat memerima kunjungan Ben Ashaari sekeluarga, dan memang che mat masak lebih. Jadi hari ni masak nasi saja, lauk2 semalam kasi panaskan dan boleh makan. Nak dijadikan entri pun menu2 biasa saja. Nak tau apa che mat masak semalam?...ada gulai kambing, asam pedas ikan pari, gulai rebung, sambal tumis petai dan sayur campur. Tak lupa sedikit pencuci mulut termasuk resipi yang akan che mat kongsi kejap lagi. Siapa sini pernah bikin congo bars?...

rsz_congo_bars1
Congo bars bole dikatakan popular dan sering muncul di blog2 masakan, FB dan InstaGram. Che mat sendiri tak berapa teruja sebenarnya nak bikin congo bars walaupun ia telah menjadi satu benda yang viral diblog2 masakan. Dan semala tergerak hati dan mencuba, sedap ke?..dan ada yang che mat terbaca, mereka buat tapi tak menjadi. Maka che mat pun google, bila tengok resipi (kat blog ABM), senang banget, dah lah tak banyak, lepas tu tak banyak karenah membuatnya. Yang penting anda kena bakar dalam tin yang bersaiz 10 inci x 10 inci untuk mendapat congo bars yang elok dan cantik. Tunggu sejuk baru potong. Seperti gambar2 congo bars yang bersepah kat internet, dipotong dan taruk dalam paper cup untuk nampak lebih menarik....comel kan?...Resipi seperti dibawah..

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram mentega
220 gram gula perang (resipi asal 280 gram)
3 biji telur gred A
315 gram tepung berserbuk penaik (self-raising flour), diayak
1/2 camca teh garam (che mat guna 1/4 saja, sebab guna mentega jenis salted)
1 camca teh esen vanilla
1 cawan coklat chip (atau ikut suka)
1 cawan flakes almond (atau ikut suka)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 170C. Lenser tin atau loyang kek berukuran 10 inci x 10 inci dengan mentega dan alas kertas minyak. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega, gula perang dan garam hingga berkrim, tak perlu sampai kembang sangat. Masukkan telur satu persatu dan putar hingga sebati. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata.
  3. Tambah esen vanilla, 1/3 bahagian coklat chip dan 1/3 bahagian flakes almond. ke dalam adunan. Gaul rata dengan spatula. Tuang ke dalam tin pembakar dan ratakan. Tabur baki coklat chip dan flakes almond atasnya. Bakar 30 minit atau hingga masak. Sejukkan sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan untuk minum petang.

Post a Comment

6 Comments

  1. pcl belum pernah cuba makan congo bars, apa lagi nak buat..tau masakan sejenis je..yg biasa2. sesekali datang blog ni, teringin pulak nak sampai ke sedenak..bila masa pon entah lah.

    ReplyDelete
  2. Ala Che Mat.Tengok pun dah tau sedap.

    ReplyDelete
  3. sedap kannnnnnnnnnnn....tak muak makan....banyak2 kali pon boleh masuk mulot...haha..saya pun baca dari ABM gak pasal gula perang tu...baru la kurangkan dari yang asal...kalo tak, tak tahu manisnya...

    ReplyDelete
  4. nmpk sedap....terima kasih atas perkongsian resepi....nk suruh bini try buat...klu jadi boleh try market kt pasar...

    ReplyDelete
  5. Mohon save resepi ni ya.. sedap sgt tgknya.

    ReplyDelete
  6. Nak tanya oven tu nak guna api atas bawah ke?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.