BEN ASHAARI

Sunday, November 30, 2014

JUS BUAH MARKISA ASAM BOI...

rsz_1jus_marqisa_asam_boi1

Assalammualaikum salam Ahad (dah berapa kali che mat lakukan kesilapan hari ini, pagi tadi kat status FB ku tulis pagi 'Sabtu'...dan nyaris2 juga nak tulis entri ni tadi 'salam Sabtu'...dah kenapa lah agaknya aku ni...hmmm). Entah lah che mat sendiri ada masa rasa kurang fokus, tulis entri tapi fikiran melilau ke arah lain. Hari ni tak masak sangat, tapi che mat masak asam pedas ikan terubuk. Macam mana lah tu, kata tak masak sangat, tapi masak asam pedas...hasihh..pening kepala kalau baca entri che mat ni. Anda tau apa itu buah markisar atau passion fruit sejenis tumbuhan menjalar dan memanjat. Buahnya ada yang berwarna ungu dan kuning. Yang ada kat rumah che mat ni bila masak, buah bertukar jadi ungu. Pokok buah markisa dalam kategori pokok yang mudah ditanam dan sesuai dengan iklim seperti Malaysia. 

rsz_jus_marqisa_asam_boi

Memandangkan buah yang agak banyak keluar, che mat petik dalam 13 biji buah markisa dan jadikan jus. Satu yang menariknya, warna jus markisa cukup cantik, saling tak tumpah seperti jus oren yang baru diperah. Rasanya masam2 manis dan baunya harum. Resipi jus ini che mat tak letak gula, cuma masukkan beberapa biji asam boi jenis putih dan perahkan beberapa biji limau kasturi. Cukup segar dan yang pastinya jus buah markisa banyak khasiatnya, yang tu anda boleh google dan cari di internet. Dan buah markisa juga sedap kalau anda drizzle kan atas pavlova, sebab rasa masam2 manisnya dapat menyimbangkan rasa manis pavlova. Jika rumah anda ada buah markisar, atau anda ada beli, apa kata cuba jus buah markisa asam boi ini, in sha Allah pasti tak cukup segelas....

rsz_jus_marqisa

(contoh isi buah markisa, yang mengandungi biji2 halus)

BAHAN-BAHANNYA :-)
13 biji buah markisar @ passion fruit yang masak
1 liter air mineral @ air masak
3 biji limau kasturi, perah jusnya
6 biji asam boi jenis putih
Ais kiub secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci buah markisa dan toskan. Belah 2 setiap sebiji dan korek keluar isinya menggunakan sudu. Asingkan dalam  camca besar isi buah markisa tadi untuk hiasan. Selebihnya anda masukkan ke dalam penapis dan pastikan tadah bawahnya dengan bekas. Tekan isi buah markisa tadi dengan belakang senduk hingga jusnya semua keluar. Buang bijinya.
  2. Tuang jus buah markisa dalam jug. Tambah air mineral atau air masak, kacau rata dan masukkan jus limau kasturi dan asam boi. Kacau lagi dan masukkan ais kiub secukupnya. Biar sejuk. Tambah isi buah markisa yang diasingkan tadi sebagai hiasan. Hidangkan segera.

8 comments:

MameeMoNster^ said...

Menggunakan sudu che mat...hehehehe

Eny Abdullah said...

Terliuq!!!!!

ellysya hani said...

meleleh ayer liuq....huhu

nasa mulia said...

memang tangkap leleh tengok...saya memang suka sgt buah ini, makan begitu saja pun jalan.

Kak Mahh said...

Belum cuba dah tahu ianya sedap.

musa nora said...

buah markisa ni bgus sgt..cm..kongsilah gmbr pokok ngn buahnya skli

Emi Mazni said...

Hikhik sy Ada soklan!! Mcmana ya nk tnm buah tu, lempar jeke biji tu kt tanah kekekek.sori soalan org kurang bijak huhuk

SyaDien said...

Che mat,saya nak tanya..jus markisa ni kena simpan dlm peti ais @ boleh simpan pada suhu bilik aje?terima kasih

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.