BEN ASHAARI

Wednesday, May 14, 2014

SAMBAL TERUNG

rsz_sambal_terungs
Tiba2 macam nak buat sambal terung...che mat ni asyikt tiba2 siaa, itu aje lah kerja dia. Sebenarnya che mat takmo terung nan sebiji ini terbuang. Maklumlah rezeki Allah bagi agak murah, kalau tak beli, sedara che mat kasi. Selagi elok, kita masak, betul tak?..Guna sebiji saja terung saiz dia besar kan main, panjang pulak tu. Kalau anda guna terung saiz kecil, guna 2 biji lah yea. Terung ini che mat goreng dengan sedikit minyak, guna minyak zaitun, goreng hingga layu. Tapi sebelum tu terung harus dibiarkan kering untuk mengelakkan minyak memercik. Sambal anda boleh siapkan awal dan simpan dalam botol, kemudian masukkan dalam peti sejuk. Bila nak guna dah senang. Selain untuk sambal terung macam ni, sambal tu anda boleh guna untuk goreng nasi. Sambal terung kalau tengok kurang lebih macam terung berlado saja, cuma yang ini ada beberapa bahan tambahan dalam sambalnya. Menjadi salah satu hidangan kaum peranakan. Ok resipi seperti berikut....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji terung ungu saiz besar @ 2 biji terung bersaiz sederhana
2 helai daun limau purut
5 biji cili merah (kalau tak suka pedas, boleh buang biji)
1 camca teh pes asam jawa
1 camca besar udang kering, cuci dan rendam 10 minit dan toskan
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
2 biji buah keras, hiris
Secubit belacan, dibakar
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit daun ketumbar, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK TERUNG :- Terung dicuci, kemudian lap kering. Potong pada 4 bahagian, kemudian belah 4 untuk setiap potongan. Gaul dengan sedikit garam. Panaskan kuali (che mat guna non-stick pan mungkum). Masukkan 3 camca besar minyak masak atau minyak zaitun, biar panas. Masukkan terung, kacau dan biar hingga terung layu dan lembut. Angkat dan toskan atas kertas tissue dapur. 
  2. UNTUK SAMBAL :- Kisar buah keras dan bawang putih hingga halus, masukkan udang kering dan belacan, kisar sekejap. Tambah bawang merah dan cili merah. Kisar lagi tapi jangan terlalu halus, guna butang pulse. Teksture cili dan bawang harus sedikit kasar (kalau anda rajin, boleh juga tumbuk guna lesung batu). Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar tadi hingga harum, masukkan pes asam jawa, daun limau purut, sedikit gula dan garam secukup rasa. Masak dengan api kecil sambil dikacau selalu hingga sambal pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK SAMBAL TERUNG :- Susun terung yang telah digoreng tadi dalam bekas sesuai. Sudukan secukupnya sambal atas terung, ratakan dan hias dengan daun ketumbar. Hidangkan segera bersama nasi panas dan lauk2 lain..


4 comments:

Sunah Sakura said...

eh..sama menu dinner kita..tadi buat sambal terung juga...

Noor Azrinna said...

Tengok menu ni teringat mak. Rindu mak.

Lydia Miza said...

Sedap. Mkn ngan nasik panas2. Nyum3.

Bannister Road said...

cantik susunan terung tuuu....he he he.....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.