BEN ASHAARI

Monday, May 19, 2014

ACAR IKAN MASIN....YANG OHSEMM!!

rsz_acarrr_ikan_masin
Salam semua, pernah makan acar ikan masin?...Rasa che mat mesti ramai yang pernah mencuba. Sekarang ni kan dah ada yang jual produk acar ikan masin yang dibotolkan. Che mat pernah buat sekali dulu. Dan hari ni che mat buat sekali lagi menggunakan resipi yang sama cuma ikan sahaja yang berbeza. Kali ni cuba guna ikan talang masin. Untuk mengelakkan rasa masin terlampau, che mat rendam lama sedikit dalam 2 jam macam tu. Resipi che mat dapat dari sahaba Fb Puan Monaliza Mohammad Diah dan tau kah anda beliau dapat resipi ini dari Allahyarham Noreen Noor, artis terkenal tahun 80-an dulu (al-fatihah utuk arwah, moga perkongsian ini memberi manfaat pada nya, insha Allah). 

rsz_acarrr_ikan_masin2
Bila sebut acar ikan masin, mesti ada yang tanya, boleh simpan lama ke?...Insha Allah boleh dan anda kenalah tumis rempah dia dengan minyak yang lebih sedikit. Bila dh sejuk, masukkan ke dalam botol, pastikan ia tenggelam sedikit dalam minyak yang anda guna untuk menumis rempah. Kalau nak makan cecok isi saja lah, jangan dikaut sekali dengan minyak acar, lepas tu komplen...eeeee berminyaknya, macam mana nak makan ni...part ni tak boleh nak salah kan siapa2, kalau sendiri yang dah bingai...jadi gunakan akal ok. Satu lagi acar ikan masin ni sedikit manis, yang ni terpulang pada citarasa anda, kalau suka manis, letak lebih sikit gula, kalau suka manis2 buah boleh kurangkan gula. Macam tu juga dengan garam, jangan lambak banyak2 terus, letak sikit dulu, kemudian rasa, kalau perlu baru tambah lagi...boleh faham tak?....Kalau ok, meh sini che mat kasi tulis resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram isi ikan masin talang (boleh ganti dengan isi ikan masin kurau)
10 biji bawang merah kecil
10 ulas bawang putih
20 biji cili padi kampung (boleh kurangkan)
3 camca besar cuka makan (JALEN)
1 camca besar gula melaka
3 camca besar gula pasir (atau secukup rasa)
2 tangkai daun kari, dilurutkan
Garam secukup rasa
1/4 cawan air

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
2 camca besar cili kisar
1 biji bawang besar 
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN-BAHAN REMPAH :-)
1 camca teh ketumbar biji
1 camca teh jintan kasar
1 camca teh jintan halus
3/4 camca teh halba
1 camca teh biji sawi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Isi ikan talang masin dihiris kecil, cuci dan rendam sekurang2nya 1 jam, tukar air rendaman setiap 20 minit. Kemudian toskan dan biar kering sekejap. Goreng hingga kekuningan dengan api sederhana. Angkat dan toskan. Bahan2 rempah digoreng tanpa minyak hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu. Kemudian kisar (gunakan kisar kering) atau tumbuk hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis daun kari hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga garing. Tambah bahan2 rempah yang dikisar/ditumbuk halus tadi. Kacau rata dan masak sekejap. Guna api kecil.
  3. Masukkan gula melaka, gula pasir dan cuka makan. Kacau rata dan tambah 1/2 camca teh garam. Kacau dan masukkan ikan masin yang telah digoreng, bawang merah, bawang putih dan cili padi. Gaul rata. Tuang air, kacau dan kecilkan api. Masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu baru masukkan sedikit lagi garam, begitu juga dengan gula. Matikan api, dan boleh hidangkan bersama nasi putih.

7 comments:

ICook4Fun said...

Mat, I memang suka acar ikan masin. Dulu kat Malaysia selalu buat ni dan simpan kat peti sejuk boleh makan bulan bulan. Ada satu nenek nyonya from Melaka yang ajar I masak ni. Tapi kat sini tak pernah buat. Takut nanti laki I pengsan bau ikan masin yang I goreng banyak banyak :)

Zareda Norman said...

I br je buat dgn resepi che mat guna isi kurau..mmg menjadi dan sedap. Dah tahu nk buat cam ne so sebelum ramadhan nanti nk buat lagi

RDZ Z said...

Wah bestnya..first time dengar acar ikan masin..

Teacher Basariah said...

mesti sedap ni..meleleh dah air liur tgk..huhu

ummi aqilah (LM) said...

Antara menu yg blh bangkitkan selera bln puasa nnt. Tq cm bg resepi

Unknown said...

Terima kasih cik mat. Alhamdullilah memang sedap.

Unknown said...

Terima kasih cik mat. Alhamdullilah memang sedap.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.