BEN ASHAARI

Thursday, January 9, 2014

CHUNKY CHICKEN PIE UNTUK RELEASE TENSION...

rsz_chuncky_chicken_pie1
Salam semua, terlebih dahulu che mat nak ucapkan terima kasih pada mereka ini, ini dan ini kerana...ehem, yang tu anda kenalah singgah dan baca. Entri malam ni che mat buat chunky chicken pie, saja che mat buat inti pie tu guna isi ayam yang dipotong kiub, tak nak dicincang. Tak plan nak buat pun, tapi hari ni che mat tensenn okeh, semalam tak pasal2 kena cramp kat betis kanan, dah lah betis tu ala2 bunting padi, tatau kenapa, tiba2 aje, bukan main 'sedap' lagi rasanya kena cramp ni kan...grrrrr, sampai rasa nak terkucil. Dan sebab tu lah che mat tidur awal semalam. Sebenarnya kalau masa berdiri dan buat kerja, langsung tak sakit, tapi kalau duduk dan berehat mula lah terasa macam nak kena cramp,huhu...rasa macam nak menendang aje sebab gerammmm. Hari ini ok skit dan sebab geram punya pasal, che mat buat pie ayam....

rsz_chunky_chicken_piersz_chuncky_chicken_pie3
Pie ayam yang che mat buat ni biasa2 aje. Selalu che mat buat guna pie maker pemberian Kak Ida 1001 resipi, tapi kali ni che mat buat dalam bekas saiz sederhana, sebab nak buat kecil2 dan lebih sedikit. Pastri untuk pie agak mudah, yang penting mentega harus sejuk dan doh tidak boleh diuli lama sangat dan gunakan air yang dicampur ais kiub. Satu lagi doh harus direhatkan sejam dalam peti sejuk sebelum anda gunakan sebagai kulit pie. Ia rapuh tapi tidak mudah pecah bila anda pegang. Kata Kak Jee yang kini aktif berniaga, pie sedap dimakan bersama sos lada hitam, tapi che mat kesuntukan masa nak buat sos lada hitam sendiri, jadi dari kempunan, aku guna ajelah sos lada hitam dalam botol. Kalau anda nak buat sos lada hitam sendiri, boleh cari di blog kak jee yea...Ok kita semak resipi, serius tak susah membuatnya..

BAHAN-BAHAN PASTRI :-)
300 gram tepung gandum
150 gram mentega, didadu kecil dan simpan dalam peti sejuk
1/4 camca teh garam 
1 camca teh gula aising
4 - 5 camca besar air ais

BAHAN-BAHAN INTI PIE :-)
250 gram dada ayam tanpa tulang, dipotong kiub
6 biji cendawan butang, didadu
1/2 cawan mix vege (karot, jagung dan kacang pis)
2 helai bay leaf
1 cawan susu segar
1 camca teh lada hitam, ditumbuk halus
1/2 kiub pati ayam
1 biji bawang holland, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar mentega
1 camca teh tepung jagung + 2 camca besar air = kacau rata
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PASTRI :- Satukan tepung, gula aising, garam halus dan mentega sejuk, kemudian ramas dengan hujung jari hingga adunan menjadi seakan2 serbuk roti. Masukkan sedikit demi sedikit air ais sambil digaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik cling dan simpan dalam peti sejuk selama 1 jam.
  2. UNTUK INTI PIE :- Panaskan mentega dalam non-stick pan, tumis bawang holland, bawang putih dan bay leaf hingga harum dan bawang layu. Masukkan ayam dan kacau rata. Goreng isi ayam hingga berubah warna. Masukkan cendawan dan masak sekejap. Tambah susu dan kiub pati ayam. Kacau rata dan masak hingga ayam masak.
  3. Masukkan lada hitam tumbuk, mix vege dan garam secukup rasa (anda rasa dulu baru letak garam). Masak hingga pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Keluarkan bay leaf dan sejukkan..
  4. UNTUK CHUNKY CHICKEN PIE :- Keluarkan doh dari peti sejuk, kerat dua doh dan simpan kembali baki doh dalam peti sejuk. Canai doh kurang lebih setebal 0.3 cm, terap dengan acuan bulat (yang ini ikut saiz acuan yang anda guna, pastikan saiz doh lebih besar dari saiz permukaan acuan) kemaskan dalam acuan tadi. Isikan dengan inti pie, terap satu lagi dengan acuan bulat yang bersaiz lebih kecil dan tutup permukaan pie. Tekan2 sedikit tepinya agar melekat dan cucuk2 dengan lidi sate. Kemudian hias atas pie dengan lebihan doh mengiktu kreativiti anda. Buat hingga siap (termasuk baki doh yang anda simpan tadi)..
  5. Sapu dengan telur pada permukaan pie dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 35 minit atau hingga masak dan permukaan pie keemasan. Pastikan anda bakar pie pada rak bawak oven untuk mendapatkan bahagian bawah kulit pie yang elok masaknya. Hidangkan dengan sos pilihan anda...Selamat mencuba!!..


7 comments:

Kjee said...

Wah Che Mat pun dah buat!

Mat Gebu said...

@ Kjee - terbuat juga, sebab stress tahap 'sultan melaka'....grrrr

Sis Lin said...

Chomelnyaa...siap ada luv luv gitu...sedapnyaaa...
Ada uma kosong x kat Sedenak, nak pindah sana la..hahahaha

iT's All aBout uS said...

hahahhaaa... kalau pindah sedenak and berjiran ngan cik mat kompem berat badan naik mendadak... hehehehe

MamaSiti said...

CMG, kena stok air 100 plus kat peti ais. Rasa mcm nak cramp, minum. Agak2, la jangan terlalu banyak. Tapi kalau ada diabetis , tak boleh la.

adzairdawati makdara said...

perghhhhh terus lapor saya dibuatnya Che Mat.. hehehe

Akeyla Azmi said...

wah wah wah omg sedapnyaaaa TT_TT
aaaaa!!!! meleleh air liur ni hahah

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.