BEN ASHAARI

Tuesday, October 22, 2013

DAGING RAWON UNTUK KALI KE DUA....

rsz_rawon_daging
Assalammualaikum, salam Selasa....entri pertama che mat hari ni ialah....ialah...daging rawon. Apa tu daging rawon?...Kalau anda pembaca setia blog DTS, pasti anda ingat che mat pernah masak sekali daging rawon di sini. Memandangkan raya korban lepas che mat ada dapat daging korban, maka hari ni che mat lagi sekali telah me rawon kan daging tadi menjadi hidangan daging rawon macam dala gambar di atas. Bila masak rawon, anda disarankan guna daging yang sedikit berlemak. Tapi ini terpulang, macam che mat sendiri guna daging pejal. Buah keluak bahan wajib ada kalau tidak, bukan rawon namanya. Buah keluak perlu dicuci dan rendam, kemudian diketuk dan korek isinya keluar. Isi buah keluak bewarna coklat kehitaman, bau seakan2 bau tempe dan rasanya lemak..

rsz_rawon_daging1
Masakan yang berasal dari Indonesia ini agak popular di Singapura dan Johor Bahru, namun bukan semua biasa makan memandangkan buah keluak itu sendiri bukan ada jual di banyak tempat. Di Johor Bahru pun baru2 ni saja ada jual di pasar yang biasa che mat pergi (Kipt Mart), kalau tak dulu, sebut nama buah keluak pun mereka agak pelik dan tatau apa kejadahnya buah keluak tu. Biasalah benda kurang permintaan, siapa nak jual yea tak...Rasa masakan rawon ini agak unik dan sedap pada tekak che mat. Makan dengan nasi panas yang dimasak lembut sedikit, paling ngam sekali, dengan bau haruman daun limau purut, serai dan daun salam. Sekali imbas rupa masakan rawon ni macam masak semur atau masak kicap...

rsz_rawon_daging3rsz_rawon_daging2
...kebiasaan yang che mat nampak, bila hidangkan masakan rawon, sambal belacan antara yang wajib ada selain tempe dan tauhu yang digoreng. Mungkin anda juga boleh hidangkan sekali dengan ulam timun dan sebagainya. Kadang2 kita ragu2 nak mencuba sesuatu yang baru terutama resipi yang nampak aneh dan pelik. Che mat pun macam tu juga, tapi bila dah cuba alhamdulillah ia boleh masuk dalam citarasa kami...insha Allah kalau anda buat, anda juga akan rasa keunikkan masakan rawon ini yang pasti buat anda terkenang2......Dan sebelum kita lihat resipi, singgah dulu sini untuk menambah idea memasak anda (resipi sama macam dulu juga)....Jommmm!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
800 gram daging (guna yang sedikit berlemak)
3 batang serai, dititik
4 biji bawang merah, hiris
2 helai daun salam (cm ganti dengan 'bay leaf')
5 helai daun limau purut
1/3 cawan santan (opional)
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji cili merah
1 camca teh lada hitam biji
6 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
2 camca teh ketumbar biji
1 camca teh jintan manis
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
3/4 inci kunyit hidup
3 biji buah keras, hiris
1 camca teh pes asam jawa
Isi dari 5 biji buah keluak (rendam dengan 1/2 cawan air panas)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis hirisan bawang merah dan serai hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan daging, gaul rata dan masak hingga daging kecut.
  2. Tuang air secukupnya, kacau dan biar mendidih. Tambah daun limau purut dan daun salam. Kacau dan renihkan hingga daging empuk, tambah air panas jika perlu. Bila daging empuk, masukkan santan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan..
CATATAN MAT GEBU :- Ada pelbagai cara memasaknya, ada yang rebus dulu daging hingga lembut, kemudian baru dimasak rawon, cm masak guna periuk tekanan dan mengambil masak kurang lebih 25 minit. Kuah rawon memang hitam, hasil dari isi buah keluak yang dikisar bersama bahan2 rempah ratus. Buah keluak cm cuci dan rendam semalaman. Kemudian ketuk dan korek keluar isinya....Selamat mencuba!!..

9 comments:

Ayu Zan said...

pernah dengar..tak pernah makan..

Hafiz Rahim said...

Nampak sedap tu..haishh..lapar..lapar..

Shafiq Hashim said...

Sedapnya Lapaq Plak tengok..

shafiqhashim.blogspot.com

yang baik Ishak said...

nampak macam sedap
boleh cuba masak
terima kasih yer untuk resepi yang lazat ini...

husna zahidi said...

1st time dgr nih..buah keluak tu pon sama..

kena google untuk pengetahuan..hehehe..

amal_M said...

Rawon memang sedap! One of my fav indonesian cuisine besides ayam penyet, bakso, soto etc

m.u.l.a.n said...

kalo pi indon, borong pes rawon saja... tqs CM kasi resipi...

Kakzakie said...

Kakak tiap minggu pergi Kip Mart tapi tak tahu buah keluak ni CM..

Nak carilah dan cuma buat sebab daging tengah banyak tu kat rumah kakak.

Mohamad Shadiq said...

Lauk rawon makan dengan paru goreng serunding selain Dari tahu dan Tempe goreng and sambal terasi........Emm......Nyaman.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.