BEN ASHAARI

Saturday, September 21, 2013

SUP AYAM PUN BOLEH LAHH....

rsz_sup_ayam_org_malas
Salam semua, dah malam baru che mat sempat update blog. Siang tadi ada sedikit urusan. Hari ni mood memasak biasa2 saja, tapi ntah macam mana, nak sangat makan sup ayam. Takmo makan sama nasi, mi hoon dan sebagainya, tapi cuma nak makan macam tu saja. Sebab takde ayam pencen atau pun ayam kampung, che mat guna saja ayam daging dalam 1/2 ekor. Selain kentang dan lobak merah, che mat masukkan juga baki cendawan butang yang tak habis che mat guna. Sup ayam yang che mat buat ini amat mudah dan hanya guna sup bunjut Adabi sup tulang. Kalau ada sup, kenalah ada sambal kicap, baru lah terangkat dan seperti biasa, sambal kicap che mat jenis versatile, selain boleh makan sama sup, mi hoon sup, anda juga boleh cicah pisang goreng dan sebagainya. Dan untuk mendapat rasa sambal kicap yang lebih enak, kicap JALEN pilihan che mat sejak dulu lagi....kalau tak percaya, anda boleh cuba..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam, potong pada saiz sederhana, cuci bersih dan toskan
3 biji kentang, kupas dan potong 4 setiap 1, rendam
6 - 8 biji cendawan butang dalam tin, cuci dan toskan
1 batang lobak merah saiz sederhana, potong berbaji, rendam
1 kiub pati ayam
1 bunjut sup 'tulang' Adabi
1 pokok daun sup, potong kasar
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
3 biji buah pelaga*
5 kuntum bunga cengkih*(*rempah tumis)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :-)
Taugeh secukupnya, buang ekor, cuci dan siram dengan air panas
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng
Sambal kicap (cili padi + bawang putih + gula secukup rasa = ditumbuk halus + kicap lemak JALEN secukupnya, kacau rata dan boleh guna).

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Masukkan rempah tumis (*), kacau rata dan tambah bahan tumbuk halus. Masak hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan ayam dan kentang(toskan), kacau rata dan tuang air secukupnya (hingga ayam tenggelam). Kacau rata.
  2. Masukkan sup bunjut dan kiub pati ayam. Kacau rata dan tambah lada hitam tumbuk dan daun sup yang dikerat kasar. Biar mendidih, kemudian masukkan lobak merah dan cendawan. Masak hingga kentang. lobak merah dan ayam empuk.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang, daun sup, bawang goreng dan taugeh sebelum dihidangkan. Tambah sedikit sambal kicap sebelum dimakan..


4 comments:

roza said...

saye suke cara Cik Mat ambil gambar...masakan selalu nampak cantek..

School Of Tots said...

Alhamdulillah
Sedapnya pada lidah
Syukur nikmat lidah.

Delima Zamrud said...

Sup ayam nie makan banjir2 ngan nasi panas2 mmg menaik kan selera kan tambah2 lg klu xbape nk sihat :D..

KakNi said...

Sup ayam en mat gebu ni sarat jugak, mmg betul tak payah mkn dgn nasi atau mihun pun mesti dah kenyang

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.