BEN ASHAARI

Wednesday, June 26, 2013

IKAN KERAPU MASAK ASAM SAMA NENAS...

rsz_ikan_kerapu_masak_asam_nenas
Assalammualaikum, salam Rabu. Entri pertama untuk hari ni cm letak resipi ikan kerapu masak asam sama nenas. Nama macam lain, tapi sebenarnya asam pedas saja. Ini kali petama cm masak asam ikan kerapu. Kebetulan masa pergi ke pasar di Simpang Renggam semalam, cm nampak ada jual ikan kerapa yang telah dipotong2. Jadi cm beli 1/4 bahagian kepala dan 3 keping potongan isinya. Balik tu cm masak asam, campur dengan nenas, cm guna nenas Sarawak yang anda sedia maklum memang manis bersari sangat2. Tak letak banyak, dalam 1/2 biji, sebab saiz nenas tu agak besar. Boleh saja nak guna nenas madu atau morris, tapi pastikan yang manis, kalau tidak masak asam anda agak kurang sedap. Resipi tetap sama walaupun ada sedikit perbezaan dari bahan2nya dan anda boleh juga buat INI untuk digandingkan dengan ikan kerapu masak asam...mesti ngam!!.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
Ikan kerapu secukupnya (cm guna 1/2 bahagian kepala dan 3 keping isi ikan kerapu)
1/2 biji nenas Sarawak, hiris kasar
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
2 senduk nasi cili kisar
1 camca besar pes asam jawa
1 kiub pati ikan bilis (optional)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
2 keping hirisan nipis lengkuas
1/2 inci belacan
1 camca teh lada hitam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya.
  2. Bila mendidih, masukkan nenas dan bunga kantan. Kacau rata, tambah kepala dan isi ikan kerapu, jika kurang kuah boleh tambah sedikit air. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna), biar mendidih. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga nenas lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain...


7 comments:

Kakzakie said...

Oh... resepinya ada lengkuas dan buah keras ye CM. Kakak kena cuba ni.

Yuss Russ said...

wah sedapnyaaaaaaaaa CM....

Eyriqazz said...

Fuhh,...meleleh air liur ni cik mat..nanti time puasa kami terjah ya...

HaniShaklee said...

tak pernah pun tahu boleh masak cam ni dengan ikan kerapu..huhu

http://akutaksunyi.blogspot.com/2013/06/kelebihan-set-b-set-ibu-menyusu.html

adda syuhada said...

sedapnya...

Rozuan Ismail said...

puasa dah nak dekat. mohon resepi masakan simple untuk berbuka

Aku Penghibur said...

nyum nyum ,terliur

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.