BEN ASHAARI

Monday, May 20, 2013

STEW AYAM KACANG MERAH.

rsz_stew_ayam
Lama tak derhaka resipi, kadang2 rindu, tapi kalau derhaka tak menjadi, rindu tukar jadi huru hara...erkk. Tapi yang ni alhamdulillah menjadi dan sedap...erhh, terpuji pulak. Cm buat sikit saja, guna sekeping peha ayam bersaiz besar tu, kasi potong pada 5 -6 bahagian. Benda2 macam ni, bukan semua orang suka, yang ni pun cm dengan abang cm saja yang makan. Stew ayam bukan satu masakan yang susah, boleh dikatakan dalam kategori senang dan ia juga sesuai untuk kanak2, tak pedas. Stew dimasak dengan api perlahan sekurang2nya sejam atau lebih, teksture stew memang pekat. Sedap dimakan bersama roti bawang putih, dan bila sebut roti bawang putih atau garlic bread, satu lagi masalah, roti perancis pulak takde, korek2 dalam peti sejuk, ada roti sandwich, pun bolehh. Jomm resipi, memang tak susah....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping peha ayam bersaiz besar, potong pada 5 - 6 bahagian, cuci dan toskan
1 batang lobak merah, dipotong berbaji
2 biji kentang, kupas dan potong 8 setiap 1, rendam
2 batang saderi (cm tak letak sebab takde)
1 camca besar pes tomato
2 liter air
1 camca besar tepung gandum
1 kiub pati ayam (maggi)
1 helai bay leaf
1 camca teh herba thyme (jenis kering dalam botol)
1/2 cawan kacang merah (kidney beans dalam tin), toskan
1 biji bawang holland, didadu
3 ulas bawang putih, cincang halus
Garam secukup rasa
Lada hitam yang baru dikisar secukupnya
2 camca besar minyak zaitun
2 camca besar mentega
Roti bawang putih, untuk dimakan bersama stew ayam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak zaitun dan mentega, guna periuk yang tebal atau yang bahagian bawahnya tebal (boleh juga guna periuk tahan panas seperti corning atau vison). Gaul ayam tadi dengan sedikit tepung gandum, kemudian goreng sekejap dalam periuk, balik2kan hingga rata dan angkat. Sekejap saja jangan lama2. Ketepikan.
  2. Dalam periuk yang sama, tumis bawang besar, bawang putih, saleri (jika guna) dan bay leaf hingga harum, masukkan tomato pes dan kacau rata. Tambah lobak merah dan 1 camca besar tepung gandum. Gaul rata2 dan tuang air. Masukkan kiub ayam, dan biar mendidih.
  3. Masukkan kentang (toskan), herba thyme dan ayam. Kacau rata dan biar mendidih. Kemudian kecilkan api dan renih selama 30 minit. Tambah kacang merah dan renihkan lagi 30 minit, hingga kuah agak pekat dan isi ayam mudah tanggal dari tulangnya (boleh tambah air jika terlampau pekat).
  4. Perasakan dengan garam dan lada hitam kisar secukupnya. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama roti bawang putih. Sedap dimakan suam..
CATATAN MAT GEBU :- Untuk roti bawang putih, guna roti perancis (cm takde roti tu, aku belasak roti sandwich, tapi tak 'hardcore' sangat lahh...huhu), hiris serong dan sapu mentega bawang putih (tumbuk 2 ulas bawang putih, gaul dengan 2 camca besar penuh mentega hingga sebati). Dan panggang dalam kuali non-stick hingga perang dan wangi, guna api kecil..Boleh hidangkan....

2 comments:

umithreesha said...

sedappppnyer..dah ler poser ni..huhuhu

Ummi said...

Hahahahha...sedap bahasa ko Mat, "belasak" roti sandwich....mmg kojol la kalau makan...hahahaha, *ngeriss jgk kalau dgr*

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.