BEN ASHAARI

Wednesday, May 15, 2013

KROKET KENTANG BERKEJU...

rsz_crocet_kentang_berkeju

Petang semua, assalammualaikum. Ntah kenapa pagi tadi masa cm duduk kemas 'makmal', tiba2 terpandang kentang yang cm beli tempoh hari, sebab murah, cm beli 1 guni...errr, bukan guni 50 kg tuu, tapi guni 5 kg dan harga dia cuma RM 4+, murah kan?...Kentang pulak jenis elok, segar dan masih keras, bukan yang dah kecut. Terfikir dulu cm pernah salin satu resipi kroket kentang berkeju, rasa cm dari blog masakan Indonesia, sebab kroket2 ni femes kat saya. Kalau anda search kat google, mesti anda tau kroket tu macam mana dan intinya juga berbeza2. Yang cm buat ni versi inti guna keju. Anda boleh guna keju pilihan anda, cheddar pun ok, tapi cm guna mozarella untuk kroket ini.


rsz_crocet_kentang_berkeju1
Untuk resipi yang akan cm tulis nanti. Banyak mana anda dapat, bergantung pada saiz kroket anda. Tapi kalau anda guna sudu makan untuk mencedok adunan kentang bagi setiap kroket, anda akan dapat 24 - 25 biji. Dan cm guna serbuk roti kaler oren sepeti anda nampak. Kalau nak mencuba dan anda rasa agak banyak, jangan risau, buat 1/2 adunan, dan anda boleh kecil sikit, tapi kroket selalunya tidaklah kecil sangat, kebiasaannya saiz normal, macam yang anda nampak dalam gambar di atas. Sedap dimakan panas, untuk mendapat keju yang meleleh. Cicah dengan sos kegemaran anda, cm guna sos thousand island. Resipi ini juga sesuai untuk anda buat di bulan puasa nanti sebagai hidangan berbuka. Dah bersedia?..Ok resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram kentang
3 camca besar susu tepung
1/2 camca teh seruk lada sulah (cm guna Aji-Shio)
1/4 camca teh serbuk rempah biji pala
Garam secukup rasa (cm letak 1/4 camca teh)
Putih telur secukupnya (kurang lebih 4 biji)
Serbuk roti secukupnya (kurang lebih 500 gram)
Keju yang dipotong bentuk jejari secukupnya (kurang lebih 1+ inci setiap satu)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Kupas kentang, potong kiub, cuci dan rebus hingga empuk, letak sedikit garam dalam air rebusan. Toskan dan lecek hingga halus. Masukkan susu tepung, serbuk lada sulah dan serbuk rempah biji pala. Gaul rata, dan tambah garam secukup rasa. Gaul lagi hingga sebati, ketepikan sebentar,
  2. Cedok 1 sudu makan (cm guna sudu untuk sukat bahan kek, 1 sudu makan = 15 ml). Kemudian gelek memanjang sedikit. leperkan, isi inti keju ditengah2nya, balut dan kemaskan. Bentukkan bujur. Buat kaedah sama untuk baki kentang, hingga siap.
  3. Pukul sedikit putih telur. Ambil sebiji kroket, celup dalam putih telur, golek2kan dengan serbuk roti, celup sekali lagi dan golekkan sekali lagi dengan serbuk roti. Buat kaedah sama dengan baki korket tadi. Ketepikan.
  4. Panaskankan minyak untuk goreng terendam. Goreng kroket tadi hingga keemasan, tak perlu lama sangat, angkat dan toskan. Jangan goreng terlalu banyak, 5 - 6 biji kroket sekali goreng sudah memadai, tapi bergantung pada saiz kuali anda...Hidangkan bersama sos kegemaran, sedap dimakan panas2 atau suam untuk mendapat lelehan keju yang mengiurkan....hmmmmm....

7 comments:

Sunah Sakura said...

arghhhh lapar giler perut tengok benda ni!!!!

siti sabri said...

Saje nk kasi org keliur dgn ayat terakhir tu..hahahhaha

noor safari said...

Sedapnya..bleh cuba ni

Ayumieka said...

sedapnya... rasa mcm nak tuntut ilmu ngan CM laa.... terlalu pandai masak... syoknya kalau saya mcm tu jgk...

Amie said...

comel2nya kroket....

Miss arfisa said...

Saya dh cuba.memang sedap.hehee

Zurina Zubir said...

finally, jumpa resipi...minta izin nk guna resipi..
;-)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.