BEN ASHAARI

Monday, March 18, 2013

ROTI PRATA GORENG PEDAS...

rsz_prata_goreng_pedas
Malam semua, pernah makan prata goreng pedas? Prata atau roti canai merupakan satu hidangan yang popular di Malaysia dan Singapura. Semalam kakak sedara cm datang menziarah Bak dan dia bawakan roti canai. Dan masih berbaki, maka pagi tadi cm plan nak jadikan sesuatu yang lain sikit. Teringat cm kalau tak silap dulu, MamaFami blogger masak otai, pernah buat resipi macam ni. Jadi cm 'ON" jelah kan,lagi pun bahan2 senang....ikut je suka hati masing2 apa nak letak. Macam cm, cuma guna sambal tumis yang memang dapat sekali masa beli roti prata tu. Lepas tu campak kan sekali sedikit daging, yang ni nak guna ayam boleh, sotong, udang semua boleh, kalau nak letak semua sekali pun takde masalah. Cm tambah sayur pucuk kacang kasi hijau2 sikit. Kalau nak ganti dengan taugeh pun boleh...Senang kan, jadi boleh lah oter kalau ada roti prata yang tak habis di rumah anda..macam, ada berani nak mencuba?...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping roti prata/roti canai (kalau guna yang segera, kasi masak dulu)
80 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
4 camca besar sambal tumis
1 biji telur, dipukul sedikit
1 camca teh kicap pekat manis (cm guna kicap ABC)
50 gram pucuk kacang @ taugeh
Hirisan cili merah untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Gulung roti prata tadi, kemudian hiris, tapi jangan halus sangat, kurang lebih lebar macam kue teow, atau anda boleh carik2 kasar untuk mendapatkan teksture yang lebih rustic dan ganass..hehe. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan daging dan goreng hingga berubah warna dan daging lembut. Tambah sambal tumis dan kacau rata. Masukkan prata yang telah dihiris, gaul hingga rata dan mesra.
  3. Tolak ketepi kuali, masukkan telur. Bila telur sedikit mengeras, kacau rata bersama bahan2 lain. Tambah kicap pekat manis dan masukkan pucuk kacang @ taugeh. Kacau hingga rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur cili merah sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas.


8 comments:

Hans said...

sedapnya

cik chinta said...

xpnh dgr. bgus try. kn bli roti canai segera r ni

gadisBunga™ said...

genius betul penchipta resepi nih!

Delima Zamrud said...

Ermm terbaek :)

Ummi said...

Assalamualaikum Mat...meh sepinggan..mmg sedap kan roti canai gini...akak pun buat hari tuh...post kat FB jerk...x ajak pun ko makan, takut x cukup...hahaha. Keji x aii??

Hana Maroo said...

as salam en Mat Gebu.... nak minta resepi bubur asyura kedah ade? heeeee....

siti sabri said...

Mintak sikit

sazimawati ahmad said...

alahai sedapnya..kreatif betoi ler mat nih

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.