BEN ASHAARI

Sunday, March 17, 2013

IKAN TENGGIRI MASAK CUKA..

rsz_ikan_masak_cuka
Assalammualaikum, salam Ahad semua, lewat sikit bersiaran hari ni. Cm pasti ada yang akan menghadiri majlis2 tertentu hari ni, samada majlis nikah kawen, pertunangan dan sebagainya. Hari ni cm masak yang betul cepat, ringkas dan yang penting tak perlu banyak bahan2. Anda pun sah2 dah biasa dengan ikan tenggiri masak cuka. Kalau tengok resipi ini ala2 acar. Cm guna ikan tenggiri dan anda kalau nak guna ikan lain juga boleh, tapi pastikan yang banyak isinya, macam ikan merah atau ikan bawal. Kalau anda nak letak sedikit hirisan timun dan lobak merah pun boleh. Tapi selalunya ikan masak cuka macam kat atas tu. Sedap dimakan bersama nasi panas dan tak perlu banyak lauk lain. Ada menu ini dan sayur sudah cukup. Jadi kalau anda nak masakan yang cepat dan ringkas, boleh cuba resipi ini...dan entri pilihan DTS, di sini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 - 3 keping isi ikan tenggiri, cuci bersih dan toskan*
1/4 camca teh garam*
1/2 camca teh serbuk kunyit*(*disatukan dan gaul rata)
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
1/2 inci halia, hiris halus
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
4 camca besar cuka makan (cm guna cuka Jalen)
Secubit serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air (jika suka berkuah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan digoreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang putih, halia, bawang merah, kulit kayu manis, bunga lawang dan serbuk kunyit hingga harum, masukkan cuka dan sedikit air. Kacau rata.
  2. Tambah garam dan gula secukup rasa. Masukkan ikan goreng dan hirisan cili. Kacau rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu baru tambah garam. Tambah sedikit lagi air jika suka berkuah. Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi dan lauk2 lain.

2 comments:

taha al junaid said...

I FOLLOW YOUR BLOG,YOU FOLLOW ME BACK OK?

akubersamaCahya said...

Nk try ni.esok! Dh trasa sedapnyaa

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.