'MYCHEF' BEEF KEEMA MASALA PUFF..

rsz_puff
Tiba2 rindu nak makan puff pastry, kadang2 mat akan buat bila rasa teragak, dan puff pastry memang tersimpan dalam freezer sebagai stok yang wajib ada. Rasa mat kerap juga buat puff pastry dalam pelbagai jenis inti, samada yang manis atau savory. Anda tau apa itu puff pastry?..Puff pastry ialah sejenis pastry yang bila dibakar akan menghasilkan lapisan berlapis yang rangup dan ringan. Teknik membuatnya agak leceh namun sekarang banyak ada dijual di pasaraya2 besar. Paling popular jenama KAWAN yang macam mat guna. Kalau anda rajin dan ada masa boleh juga buat sendiri, search di Google atau di YouTube. Mat pernah buat sekali di sini dan menjadi dengan elok dan cunn (*___^)

rsz_puff1
Dan yang lebih menariknya kali ini, mat guna satu lagi produk MyChef dalam siri Signature Series oleh Chef Liza Zainol iaitu 'Beef Keema Masala" yang mat jadikan inti pasty puff kali ini. Ia mudah senang dan ringkas. Kalau anda tiada masa untuk buat inti dan inginkan inti savory, apa kata cuba produk MyChef yang mat sebut tadi. Tapi mat lakukan sedikit perubahan. Lepas mat panaskan dalam microwave selama 5 minit, mat alihkan keema tadi kedalam non-stick pan dan mat masak sekejap kasi dia kering. Lepas tu mat tabur sedikit hirisan daun ketumbar dan juga serbuk lada hitam. Dari segi rasa, keema tu sudah cukup garamnya. Tapi kalau anda rasa perlu, boleh tambah sedikit garam. Jadi kalau anda kreatif dan bijak, boleh pelbagaikan mengikut idea anda..untuk lebih lanjut anda boleh singgah ke laman web rasmi MyChef di sini... Ok jomm kita semak resipi mudah ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kotak BEEF KEEMA MASALA 'MYCHEF'
1 camca besar hirisan daun ketumbar
1 camca teh serbuk lada hitam
Garam jika perlu (mat tak letak)
1 paket (10 keping) puff pastry jenama "Kawan" bersaiz 4 x 4 inci
Hirisan nipis keju mozarella secukupnya
Sedikit hirisan daun ketumbar, untuk hiasan
Kuning telur, dipukul sedikit untuk menglis
Bijan secukupnya, untuk hiasan

rsz_puff2rsz_puff3rsz_puff4
rsz_puff5rsz_puff6rsz_puff7
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Panaskan Beef Keema Masala dalam microwave selama 5 minit HIGH. Kemudian buka balutannya dan alihkan ke dalam kuali (mat guna non-stick pan), masak dengan api kecil hingga pekat. Masukkan hirisan daun ketumbar, lada hitam sebuk dan sedikit garam jika perlu. Kacau rata dan ketepikan. Biar sejuk.
  2. UNTUK BEEF KEEMA MASALA PUFF :- Ambil sekeping puff pastry. Kerat dua seperti gambar di atas. Satu bahagian digelek dengan penggelak khas seperti gambar atas, tabur sedikit tepung sebelum anda gelek dengan alat pemotong tadi. Isi 2 camca teh inti pada bahagian satu lagi. Tabur sedikit hirisan daun ketumbar dan susuh keju mozarell seperti dalam gambar.
  3. Tutup dengan pastry bercorak tadi, kemaskan dan tekan tepi2nya dengan garfu. Alih dalam dulang pembakar. Buat kaedah sama dengan baki bahan2 tadi. Sapu kuning telur dan tabur sedikit bijan. Bakar pada suhu 200C selama 25 minit. Sejukkan puff atas jaringan sebelum dihidangkan..

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.