BEN ASHAARI

Thursday, June 28, 2012

SPAGHETTI DAGING CINCANG..

rsz_dsc_3763
Salam siang semua, selamat bertemu kembali. Malas nak masak lagi, haha, bess juga malas masak ni, tapi bukan lah tak masak langsung. Pagi tadi goreng spaghetti, jadi mungkin masak petang lah nanti untuk bonda berbuka. Spaghetti ni pun bukan ada resipi yang khusus, main masuk apa yang ada. Kebetulan daging cincang masih berbaki dalam 80 gram, jadi bolehlah dimasukkan sekali. Lepas tu letak lah apa yang ada, trafficlight capsicum. buah zaitun dan hirisan parsley. Bahan2 dia pun tak banyak. Kalau nak guna spaghetti angel hair pun boleh. Mat guna sedikit tomato paste dan sos cili dalamnya. Kalau nak pedas anda bole tambah cili kisar. Kita lihat resipi mudah ni...Jommm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
100 gram spaghetti yang belum direbus
80 gram daging cincang (nak guna daging ayam pun boleh)
1 biji bawang holland, dadu kecik
2 ulas bawang putih, cincang halus
1/4 biji traffic light capsicum, didadu
5 biji black olive
5 biji green olive
Cincangan daun parsley secukupnya
3/4 camca besar pes tomato
1 camca besar sos cili
Garam jika perlu
Minyak zaitun untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus spaghetti hingga lembut atau mengikut arahan pada bungkusan. Tambah juga garam dalam air rebusan tadi. Toskan dan gaul dengan sedikit minyak zaitun, simpan 1/2 cawan air rebusan spaghetti tadi. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak zaitun, tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum. Masukkan pes tomato dan sos cili. Masak sekejap, tambah daging cincang, kacau rata, biar daging kecut dan masukkan air rebusan spaghetti tadi. Masak hingga pekat.
  3. Tambah trafficlight capsicum dan black/green olive. Masuk spaghetti dan gaul rata2. Tambah garam jika perlu dan masukkan cincangan parsley. Gaul lagi dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera..


10 comments:

Encik Zaharin said...

Lapar tiba-tiba ...

Choco Ani said...

Hi CMG Cak Cak Kak Ani singgah ni.. wahh nampak sungguh menyelerakan.. mesti yummy sgt.. ;)

bersama kak Es said...

neno neno...dah siap spaghetii!!

Rina Herbalife said...

Abg Mat nak tanya biasa masakan yg guna daging kena letak daun selasih ke?

Ummi said...

Waaaaaaaaaa...kata x masak....ni spaghetti rendam2 gitu jek eh...hehe.. Eh akak pun mmg berangan nk goreng spaghetti jek ptg ni...kalau tau, suruh ko lebihkan sikit, pas kat sini... ^__^

Cheetah said...

sedap2! bole try nanti..

JIJI YU said...

kita makan megi je mampu

izan supian said...

wah...leh cuba hujung minggu ni untuk fam gathering...

Tina Othman said...

sedapnya

gadis kaca mata said...

kalau pakai sos spageti prego tu sedap jgak kan..:)br bljr nk mkn mskn mat saleh..nk taye, dgg kisar yg kta bli kat pasar tu kne basuh n tos dulu ke sblm msk dlm kuali

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.