BEN ASHAARI

Thursday, June 21, 2012

GULAI KETAM LAGI....RESIPI YANG SAMA...

rsz_dsc_3175
Salam semua, selamat berpuasa bagi mereka yang berpuasa Rejab. Hari ni mat masak ketam lagi, tapi resipi yang sama. Hmmm, masak untuk mereka yang nak, mat macam tak nak pulak, nak makan benda lain. Ketam ni abang mat yang beli, dia ke Terengganu 2 hari lepas, dan semalam masa dalam perjalanan pulang dia singgah Endau dan beli ketam dan sotong. Ingatkan nak letak nenas, tapi nenas takde pulak yang masak, jadi ganti dengan belimbing buluh. Kata bonda, masak awak2 ketam, nanti senang. Dan ketam ni pun bonda yang siang dan bersihkan. Mat cuma siapkan bahan2 lain dan masak ikut apa yang mereka nak. Tapi kan masak lemak macam ni, bila letak belimbing, memang ngam, belimbing tu belah dua tapi tak putus dulu, ini akan menjadikan belimbing tadi kurang rasa masam. Resipi seperti yang lepas2 juga, mat tulis lagi ok, seperti dibawah ni...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ketam
15 biji belimbing buluh
2 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
3 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah
6 - 7 biji cili padi (optional)
1 biji bawang besar
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
3 biji buah keras
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ketam dibuang hujung2 kaki kecilnya, ketuk sepit ketam tadi supaya mudah isinya keluar bila masak nanti. Cuci bersih dan toskan. Belimbing buluh, dicuci, belah dua tapi tak putus setiap biji belimbing buluh. Ketepikan.
  2. Masukkan ketam ke dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan bahan kisar halus. Gaul rata dan masak hingga ketam berubah warna. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih. Tuang santan pekat dan tambah garam secukup rasa dan sedikit gula.
  3. Biar mendidih perlahan dan tambah daun kunyit. Akhir sekali masukkan belimbing buluh. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Biar sekejap hingga belimbing masak dalam wap panas. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..

7 comments:

Husna said...

my fav! terliur..

Coretan anuar said...

Hmm..Sedapnya..

Tiba-tiba rasa laparlah pula bila bila tengok gulai ketam ni...

Boleh saya oder satu?

Cabaran SEO Eyriqazz vs Denaihati

Cheetah said...

wahhh sedapnya!!! bole try resepi ni.hehe

Saya Disini said...

sedpnye,,

kakchik@ella said...

sedapnya Cik Mattttt ..

Iffah Afeefah said...

tp sdp jugakkan?

ogyep yummy mellow said...

lama betul tak singgah dapur CMG... ada gulai ketam lagi... ada belimbing buluh lagi... ngencesss sudah..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.