BEN ASHAARI

Tuesday, February 21, 2012

SUP AYAM KAMPUNG....MESTI YANG "BETINA"

rsz_dsc_7610
Sup ayam kampung, tapi yang betina lebih menyerlah rasa dia. Kalau ayam jaguh lebih sedap dibuat kari, kurma atau rendang. Setuju?..Tu lah yang bonda sering kata dan mat sendiri dah terikut. Kalau ayam betina buat sup sedap, nak2 ayam DARA. Kalau ikutkan sama je sup ayam mat buat dengan resipi2 terdahulu. Sup ayam kalau kira makan masa demam, cukup nikmat, letak lada hitam lebih sikit dan ini akan menghangatkan badan dan membuang angin. Lagi pun dalam sup itu sendiri mengandungai rempah ratus dan bahan2 berunsur perubatan. Sup ayam juga satu masakan versatile, boleh dimakan begitu sahaja, dengan nasi impit, mi laksa, mi hoon, mi kuning atau dengan roti. Satu lagi, kalau anda nak tambah lobak merah dalam sup ni pun ok. Baik lah kita lihat resipi, tapi sebelum tu jomm lihat entri pilihan DTS hari ini ---> di sini.. Terima kasih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung (kalau dapat ayam betina)
6 biji kentang, kupas, potong 4 setiap satu dan rendam
1 pokok daun sup, kerat kasar
2 camca besar bawang goreng
1 kiub ayam (optional)
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar saiz sederhana
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
3/4 inci kunyit hidup
2 camca besar ketumbar biji
3/4 camca teh jintan kasar
3/4 camca teh jintan halus
1 camca besar lada hitam
2 biji buah keras

BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
6 kuntum bunga cengkeh
4 biji buah pelaga

BAHAN LAIN :-)
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng
Tauhu goreng, hiris
Sambal kicap

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dikerat pada saiz sederhana, cuci bersih dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan ayam dan gaul rata. Biar ayam kecut sedikit.
  2. Tuang air secukupnya, kacau rata. Masukkan daun sup, dan bawang goreng serta kiub ayam (jika guna), biar mendidih dan biar pada api sederhana. Bila ayam 3/4 empuk, masukkan kentang dan bila kentang empuk tambah garam secukup rasa. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Hidangkan sup dan tabur hirisan daun sup/daun bawang, bawang goreng dan bahan lain. Nikmati sup ayam bersama mi atau dimakan begitu sahaja..

8 comments:

Rozuan Ismail said...

baru taw kalau ayam kampung nak wat sup, better yg betina sebab rasa dia menyerlah

Citarasa Rinduan said...

ikut ibu ayu..
kalau nak yang sedap..
mmg pilih yang betina.. hahhaha..

betul rupanya

PS: layan time hujan2 dengan roti mmg rasa nyaman jer suhu badan kan?

mama Rayqal said...

orang pantang pun bleh makan nih... hhehe... eh camne nak pilih hok jate ke tino nih?

AZLITA AZIZ said...

Sedapnya ayam kampung dah lama tak makan..

JIJI YU said...

menangis tgk sup ni

ASMAH YUSOF said...

asz ada ayam kampung dlm fridge kakak bagi, tgk abang mat gebu buat nie terliur juga....tapi xtau pula jantan ke betina...:))

Salmi Khairil said...

ermm..kenapa mat gebu maska semua nampak best2 belaka..balik nie nak wat gak lak sup ayam

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sedapnyer..teraa2 kat tekak saya ayam kampung tu cik mat.roti blakang tu menggoda sungguh