LEMAK TEMPOYAK IKAN PATIN BERPETAI....

rsz_dsc_4487
Salam petang, semua, ketat lah masa ni hari, waktu2 sekarang baru dapat menulis entri. Penat..tu je mat boleh kata. Jangan tanya kenapa, buat apa, atau sebab apa.. Hari ni mat masak lewat, yang tengah hari tu pandai2 lah makan apa yang ada. Sebab bonda berpuasa, jadi mat masak petang. Pagi tadi sarapan pisang tanduk goreng dan biskut krim kraker plus hot chocolate lagi. Pisang pun bukan mat yang goreng, tapi big boss goreng. Entri kali ni mat letak resipi "lemak tempoyak ikan patin berpetai"..hadoi panjang giler nama dia. Ikan ni agak besar, jadi mat masak 1/2 bahagian saja. Apa2 masakkan bersantan perlu dimasak dengan api perlahan bila kita tuang santan pekatnya dan pastikan dikacau perlahan. Satu lagi masakan macam ini penggunaan serai dan daun kunyit adalah penting. Entri pilihan DTS hari ini ---> di sini. Terima kasih. Kita lihat resipi pulak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping hirisan ikan patin
1 genggam isi petai
3 batang serai, dititik
2 helai daun kunyti, disiat
1 keping asam gelugor
1 camca besar penuh tempoyak
800 ml santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
1/4 cawan cili padi kampung

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tadi dicuci, lumur dengan tepung gandun, jus limau kasturi dan sedikit garam, perap 10 minit dan cuci bersih2. Isi petai dibelah dua setiap satu, cuci dan ketepikan.
  2. Tuang bahan kisar halus dalam periuk, masukkan serai titik, tempoyak dan santan cair dan kacau rata. Jerang atas api hingga mendidih, masukkan ikan dan biar masak sekejap. Masukkan asam gelugor dan isi petai tadi. Tuang pati santan, kacau perlahan.
  3. Masak dengan api sederhana. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Akhir sekali masukkan daun kuyit dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Biar 2 - 3 jam untuk mendapar rasa yang lebih mesra.

Post a Comment

7 Comments

  1. sudapnya....2-3 minggu lepas 3-4 kali masak cik patin ngan tempoyak ni...

    ReplyDelete
  2. harap2 mak kami masak cmni sat g balik.....alolololo lapaq teruih

    ReplyDelete
  3. bila masuk bab petai tuh yg x menahan tuh.huhu

    ReplyDelete
  4. ya tuhan..pinggan dan lauk ni ingatkan i kat my moyang..sedih la pulok...sob sob sob...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.