BEN ASHAARI

Sunday, January 22, 2012

JEMPUT MAKAN SEMUA.....MENU MUDAH SAHAJA.

rsz_dsc_4863
Salam semua, dah makan tengah hari?.. Mat baru lepas tadi, dan orang2 dalam rumah mat pi undangan majlis dirumah tok sedara kami. Mat sebenarnya rasa kurang sehat sikit, tekak sakit, ada kemungkinan sebab overdose makan tembikai semalam, huhu. Mat hari ni masak yang simple, ringkas dan jenis cempak2 sahaja. Satu lagi sebab nak habiskan stok2 sayur yang dah hampir..hampir uzur, tapi masih ok lagi dari segi fizikal. Memandangkan tekak sakit, mat masak lah sayur ala2 sup, dan juga sambal tumis ikan bilis...Hoo, sakit tekak makan pedas, huhu tulah si mat tu degil gilerrr..tapi sambal tumis tu kurang pedas dari sambal belacan, kira boleh lahh, insya Allah tak memudaratkan. Terima kasih juga pada mereka yang memberi petua, tapi serius air asam jawa mat memang tak boleh ngam, rasa macam lagi serius lepas tu..kalau aiskrim vanilla kee..macam sedap sikit kan...hehe....


Kalau nampak menu mat, memang sempoi dan ulang tayang punya jenis..oitt apa pasal adee munyi olang cina punya bahasa..haiyak!. Yang tu taugeh, mat goreng dengan ikan bilis, letak tauhu dan juga kuchai, senang dan mat suka style macam tu. Yang tak makan taugeh maaf ye, macam kekanda ku Kak Ct Delima tuu. And the other one..erkk henggeris pulak, haha, yang tu sambal tumis ikan bilis, tapi ni kali guaa kasi goreng itu ikan bilis dan bila sambal semua sudah siap, luu kasi masuk ikan bilis goreng dalam sambal, kasi kaco sama dia, lepas tu boleh makan ramei2...kus smangat, mak mertua luu lalu pun tak prasan punya, sebab masakan tak lokek bahan...kalo makan dengan nasi lemak pun memang ngam...

Dan terakhir sekali, mat masak sup petola dengan black fungus segar. Yang ni memang untuk mat, makan macam tu saja pun sedap. Kalau makan dengan nasi pun takde masalah, kena adakan ikan masin atau ikan goreng nak bagi dia lengkap. Menu2 ringkas ni sebenarnya sesuai untuk orang2 yang berkerja, yang duduk rumah lagi lah boleh mengurangkan kerja, jadi boleh lah buat kerja2 lain pulak. Ok mat tulis resipi mudah ni, takpelah walaupun 22222x ulang tayang pun ianya tetap berasap dari dapur DTS....

SAMBAL TUMIS IKAN BILIS GORENG...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 genggam ikan bilis, cuci bersih dan goreng hingga garing, toskan
1 biji bawang besar, hiris berangkai
1/2 cawan jus asam jawa
Gula dan garam secukup rasa
Sedikit serbuk perasa (optional)
1 1/2 senduk nasi cili kisar
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
3.4 inci belacan*(*kisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan jus asam jawa, perasakan dengan garam sedikit, gula secukupnya dan serbuk perisa (jika suka). Kacau rata dan masak hingga sambal pekat.
  2. Masukkan ikan bilisk dan bawang besar tadi, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan apa2 yang anda rasa sesuai...



TAUGEH GORENG IKAN BILIS...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 genggam taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
2 keping tauhu keras, dadu dan goreng sekejap, toskan
1 cekak kuchai, diketat pendek
1 biji bawang besar hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1/2 kiun ikan bilis, hancurkan
2 biji cili merah, hiris
2 biji cili hijau, hiris
1/4 cawan air
Garam secukup rasa
1 genggam ikan bilis, goreng garing, simpan sedikit untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang besar, bawang putih, cili hijau dan merah hingga harum, masukkan pati ikan bilis tadi bersama tauhu, kacau rata dan tuang air. Masak hingga pekat.
  2. Tambah taugeh dan kuchai, serta ikan bilis, gaul rata, rasa dan jika perlu masukkan sedikit garam. Masak sekejap dengan api besar, boleh matikan api dan angkat. Makan selagi hangat...

SUP PETOLA MANIS DENGAN BLACK FUNGUS...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji petola manis
7 - 8 kuntum cendawan black fungus segar
1/4 cawan isi udang bersaiz kecil
1/2 cekok soo hoon, kerat pendek dan rendam
Air secukupnya
Garam secukup rasa
1/2 camca teh serbuk lada hitam berperisa "aji-shio"
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas petola, cuci dan belah dua, hiris serong sederhana tebal untuk setiap belahan. Cendawan black fungus jika besar, kerat dua, cuci dan tos. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum, masukkan udang dan masak hingga udang bertukar kaler. Tuang air secukupnya. Masukkan cendawan black fungus, kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan petola bersama soo hoon (toskan). Perasakan dengan garam secukup rasa dan masukkan juga serbuk lada hitam. Kacau rata dan masak sekejap, rasa dan jika ok, boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng sebagai hiasan.

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.