BEN ASHAARI

Friday, August 12, 2011

SIRAP SELASIH KU SAYANG.....NANGESS OKEH.

P1300540
Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......dengan rasa sirap yang manis2 buah, haruman daun pandan bergabung dengan aroma laici, dengan kesejukkan membanjiri tekak...hmm dapat tak bayangkan..dapat tak....hahaha, sah ramai sumpah mat gebu lepas ni sebab menggugat keimanan puasa memasing...Ampon dan maaf bukan niat ku begitu, cuma memberi idea untuk anda menjamu suami dan anak2 masa berbuka nanti. Apa2 makanan sekali pun waima minuman kena disediakan dengan perasaan kasih sayang dan kecintaan baru lah mereka2 yang menikmatinya akan ingatkan kita, betul tak. Yang ni mat letak lah resipi serba ringkas...Tau tak mat kan terharu dengan satu entri ni, terjadi masa bulan puasa pulak tu ...tersentuh hati pakcik mat gebu...huhu...sini kesah diaa.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
Ibu sirap rose secukupnya
1 tin laici
Air masak atau air mineral secukupnya
1 1/2 camca besar biji selasih, rendam dalam 1 cawan air panas hingga kembang
Ais kiub secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan laici bersama air2nya ke dalam jug, tuang ibu sirap rose secukupnya, kacau dan tuang air. Masukkan biji selasih tadi, kacau rata dan letak ais kiub, rasa dan jika ok boleh hidangkan. Sedap diminum sejuk...hmmmmm...




19 comments:

Mas said...

arrgghhhhh....sirap selasih tengahari gini....
pengsannnn......

sue-ab said...

baru plan nak buat hari ni..CM dah keudara dah..hok hok hok..

Ayu said...

Adoi. Tergodanya. : )

Diana @ Melley Mey said...

nangiiiis tgk... uwaaaa.... sedaaapnyaaa ..

Sunah Sakura said...

canteknyeeee air ni! sayang memang sayangggg....sayang nak minum...hahahahhaha

JIJI YU said...

buat2 buta ni..

Panglima Muda said...

kegemaran saya

CT Delima said...

As'salam Mat

Ohhh..Tidakkkk! Ngences sampai nak nanges okey...huhuhu

miErah halim said...

sabar...sabar....sabar....

Rozita said...

nasib dah buat puasa ketiga hari tu...hehe... cuma takde selasih je.. tak pernah suka selasih...
masa kecik je mak abah paksa minum air ada selasih sbb katanya leh sejukkan badan..

SelagiAdaGula said...

Baru terasa nak buat, CMG dah jamu kita dulu kat sini....jamu mata dulu....

Myra Jay said...

Kali ni xtgkap leleh sebab baruuu je minum berbuka semalam :)


Masa abg Mat buat Carrot Susu tu yg xtahan, siap p supermaket cari carret ngan susu segar..
Las2 legaaaa dapat minum :)

Iffah Afeefah said...

yeyeh tak dpt tgk gambo

Sis-Lin said...

Mak aiiiiiiiiiiiiiiii.......
Bukan nangessssss tp ngencessssssss!

kijammm ko....tggu le xde air..bru tauuuuuuuu! hahahahaaaaaaaaa

Isteri Encek Bard said...

aduhaiii... pengsan tengok sirap selasih.. IEB punyerlah lama nak minum sirap selasih ni, tapi hari tu berbuka puasa di eq bangi alhamdulillah dapat rasa

mny said...

huhuhuhu... sabo ajer laa.. lagi 3 1/2 jam lagi ajer.. huhuhu


Harga Barang Mentah Vs Harga Pasar Ramadan

Shaiful Zaidi said...

fUHHH...sedapnya ayaq sirap ni...

Kalamhati said...

masuk umah Che Mat ni sambil pejam mata..ekekeke kijam!

Mat Gebu said...

@ mas - hahaha, tu pasal kan saya tak masuk blog sendiri..boleh macam tu..

@ sue - buat jangan tak buat..

@ ayu - ehem ehem...tergoda kan, samalah kita..

@ diana - saya nanges awal2..

@ sunah - erkk..sampai macam tu sekali..hadoii..

@ jiji - cittt..pesal kata macam tu, tak baik tau, takmo menantu kassim selamat okehh..

@ panglima muda - sama lah kita tuan, kegemaran saya juga.

@ kak ct - haha, kita nanges sama2 yea kak..

@ mierah - sabarr jee lahh kan..

@ rozita - wahhh dah buat dulu eks, aisey kalah dah mat gebu.

@ selagiadagula - sebagai pencetus idea sahaja..

@ myra - wahhh...kalah lah mcm tu kita..

@ miss rann - ooo tak dpt tgk gambar ek..nanti nkoo..

@ sis_linn - laa tergoda gak ke..huhu.

@ ieb - waaaa...ngidam eks..tahniah yea..

@ mny - esok tengah hari masuk lagi yea..

@ shaiful - hmm, betul tu encik, dan terima kasih sudi singgah blog patik yea..

@ KH - erkk ala macam mana nak tgk gambar kalau tutup mata..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.