BEN ASHAARI

Thursday, August 11, 2011

SIRAP LIMAU DI TENGAH HARI....MELELEH LAGI.

P1300506
Cakkkk...ala ala ala comeynya memasing, letih yea..sabar, tak berapa jam siaa lagi, jadi kasi puasa berani2 yeaa semua. Kali ni nak share sirap limau semalam punya...aduhh memang leer mengiurkan, melelehh takkk semuaaa?. Sirap ni mat masak sendiri, senang saja nak buat ibu sirap, gula pasir 1 kg kita masak dengan 2-3 helai daun pandan tua. Pati sirap pulak mat guna jenama "Double Lion", letak lah dalam 3 camca besar macam tu. Kemudian kacau dan masak hingga mendidih, renihkan hingga sirap pekat, biar sejuk dan tapis. Yang ni pun tak yah resipi bagai, sebab senang amat. Lepas tu anda tuang kuantiti yang anda ingin kan dalam jug, tambah air masak, dan perahkan 3-4 biji limau kasturi atau limau nipis, tapi pada mat sedap lagi limau kasturi sebab ada bau2an ke kasturi an nya itu. Tambah air batu jika suka. Kalau nak letak biji selasih pun boleh, tak de masalah. Sesuai ni untuk hari raya, tapi kalau mana budget lebih tu boleh lah beli bes minuman yang ada kelas sikit macam oren sunquick ke, atau rabena. kannn..Ok dulu, jumpa di entri seterusnyaa...selamat berpuasa!!.



10 comments:

Iffah Afeefah said...

knape bile pose je sedap

letak sky jus pon sdp

Rozita said...

perrrghh... saje je la...

tapi sama pelik gak kalau bulan puasa la banyak iklan air2 kat tv tu kan...

Sis-Lin said...

tgk air batu dia...limau terapung..mau pengsannnnnnnnn aku kejap!!!!!! adeiiiiiiii

JIJI YU said...

biase je ni..

zuwaidah said...

aikkk...tengah2 hari ni jamu air utk sapa tuuuu

Kak Rose said...

mat... saja tau mengurangkan pahla posa kak rose ni...hishhhh!!!

Citarasa Rinduan said...

pengsan

Mas said...

mas pun nak pengsan gak....

EE said...

tambah aiskrim soda lagi sedap dgn selasihnya.perghh melelehhhhhhhhhhhh..

azrinna said...

bile puasa semua sedap... ump...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.