BEN ASHAARI

Thursday, August 11, 2011

EGG BENJO....YANG DAH TAK BENJOL!

P1300502
Salam petang semua, ngantuk lah, ternampak bebantal jee nih, nak yang senang dan ringkas dan anak2 pun suka?.. Apa kata buat Egg Benjo, buat pun cepat, kalau nak lagi mewah, boleh letak keju chessdale sekeping. Mat nya keju kehabisan pulak, kalau tak lagi meriah tu. Kadang2 bukan semua anak2 akan berbuka dengan nasi, mereka lebih memilih mee, atau soto dan sebagainya. Kalau roti pun mereka pilih juga, dah nama anak2 kan. Orang dewasa pun ada selera masing2 ni lagi lah budak2, berpuasa pulak tu... Egg benjo ni buat dia senang sahaja, cuma tekur tu mat goreng guna acuan bulat bentuk macam gegelang gitu. Ok meh lah mat tulis serba ringkas rsipi dia yeaa (mat buat 4 egg benjo semalam)...Jomm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji roti burger
4 biji telur
4 keping keju chesedale (optional)
Daun salad secukupnya
Hirisan timun secukupnya
Hirisan tomato secukupnya
Sos kegemaran, mat guna thousand island + cili sos

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masak telur satu persatu menggunakan acuan bentul gegelang bersaiz 3 1/2 inci hingga siap. Roti burger dibelah dua, sapu sedikit marjerin dan panggang sekejap hingga perang. ketepikan.
  2. Ambil satu roti burger tadi (atas dan bawah). Alas daun salad pada bahagian bawah roti, susun timun dalam 4 keping, diikuti hirisan tomato dan keju chesdale. Letak sekeping telur, paipkan dengan sos kegemaran, dan tutup dengan bahagian atas roti, tekan2 sedikit. Buat kaedah sama untuk baki roti dan bahan2...Siap untuk dihidangkan.


10 comments:

Iffah Afeefah said...

erk benjol pale hantuk dinding

melihat kesedapan benjo

Sis-Lin said...

hahahah tu la Iffah..benjol pala masuk sini kan..hahahahah..

Best gak ek buka makan roti..argfhhhh ngencesssssss..tembam ko punya benjo Mat!

JIJI YU said...

perut ku turut membenjol

Cinderella said...

grgrgrr bunyi perot...hehe...menarik la...erm elok buad sendiri dari beli lagi murah dan banyak hehe

AMMAR YASIR said...

Mables

Ena said...

blh gak ni kan wat sahur.. senang.. tak yah beria sangat kan.. :)

Sunah Sakura said...

benjol habis semua orang kat sini...=.=

ICook4Fun said...

Now I ingat this name Egg Benjo. Dulu dulu menang suka beli dari gerai jual ramly burger :)

Badrul Hisham Abdul Kahar said...

sedap betul benjol tu....best

Isteri Encek Bard said...

makan benjo sampai benjol.. hahhhaha

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.