BEN ASHAARI

Saturday, August 20, 2011

BISKUT JEJARI COKLAT..

biskut jejari coklat
Salam pagi Sabtu semua, dah bangun ke?..Mesti ada yang sibuk2 buat biskut raya kan. Ok mat pun dalam proses nak membuat juga ni, tapi sebelum tu nak masukkan satu entri ulang tayang, ni pun atas permintaan teman FB, yang kata tu hari nak cari resipi ni kat DTS tapi tak dapat. Ok mat letak balik. Sebenarnya ini antara biskut yang masuk ke dalam majalah Jelita Edisi Hari Raya 2010. Resipi ni mudah, ia ala2 shortbread saja. Cuma mat mat guna acuan tekan yang dipasang muncung bulat biasa tanpa corak. Ok kita semak resipi dulu yea, sebab mat pun ada benda nak buat lepas ni, ini pun curi2 masa tulis entri ini...Ok jom layan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
125 gram mentega
1/2 camca teh esen vanilla
30 gram gula aising
130 gram tepung gandum*
15 gram tepung beras*(*disatukan dan diayak)

BAHAN HIASAN :-)
150 gram coklat masakan, dicairkan secara kaedah double boiler*
1/4 camca teh lemak sayur*(*disatukan dan kacau rata)
Gula2 manik secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega gula aising dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan tepung dan gaul sebati. Masukkan adunan ke dalam beg piping yang dipasang muncung bulat bersaiz 1 cm. Paip ke dalam dulang pembakar berbentuk jejari sepanjang 5 cm, kemaskan dan buat hingga siap.
  2. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 minit, sejukkan atas jaringan. Kemudian cekup 1/3 bahagian biskut dalam coklat cair, tabur gula2 manik hiasan, biar coklat mengeras dan simpan dalam bekas kedap udara.



13 comments:

☻UsaGi NaNa☻ said...

yeay!!!tq bg resepi!nk buat!

Iffah Afeefah said...

tat nenas onyang?

mls betol nk membiskut ni

mursyid diey said...

alamakk...sedapp nihhh....adoiii...tp cnfirm2 x pandai wat..silap2 jadi bnda lain kang.. :-)

Amie said...

gula-gula manik tu yang buat nampak lawa, cantik warna-warni...

JIJI YU said...

kompom bebudak mntk bungkus

ADfeez said...

tnjuk je blh x? :P

AMMAR YASIR said...

Biskut jejari runcing xda ke?Hehehehe

nu ra in said...

muncung brsaiz 1 cm tu kna psng mcm mne?..huhu

Oh Oeya said...

Comeiii.. kena ngapp tinggal habuk dlm balang hi3

aDisH.sHidA said...

mcm menarik...boleh cuba utk tahun nie

iemah said...

salam bang mat..nk tanya kira2 kalu tak pakai lemak sayur tu bleh tak, just guna mentega tu jer..tq cos share resepi :)

AZLYA AZLIYATIE.......... said...

tq...sesangat........

AdD said...

mat nak tanya kenapa adunan nyer jd berderai yer... ada yg kurang ker?