BEN ASHAARI

Sunday, July 24, 2011

GULAI KETAM GAYA JOHOR..

P1300072
Salam semua, dah makan tengah hari?.. Ni hari mat atas perintah telah diarahkan memasak ketam masak lemak dengan timun. Sebelum tu bagi penduduk negeri lain, mat minta maaf dulu, sebab mat tulis "gaya Johor"...yelah kan yang mat tau, kami orang2 Johor, suka letak timun, atau belimbing dalam gulai ketam atau udang. Sekarang ni kena berhati kalau kita nak tulis masakan tu dari sesebuah negeri, tak ingat dulu yang mat pernah kena maki dalam komen gara2 kata lempeng ubi - kelapa warisan orang melayu?.kat sini.... Tulah mat kata, kita ni walau bagaimana pun perlu juga ambik tau serba sedikit sejarah baru lah ada jati diri, betul tak? Jadi yang maki mat tu tak de ke tergerak nak minta maaf, lagi2 nak puasa ni, tepuk dada tanya selera yea...Ok kita semak resipi pulak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ketam bunga (sepit kaler biru)
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat2
1 keping asam gelugor
2 biji timun
800 ml santan cair
300 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
Secubit belacan
4 biji cili merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Timun dibuang kulit, kerat dua setiap biji, belah 4 setiap keratan dan buang sedikit bijinya. Ketam dikerat kaki2 kecilnya, cuci bersih dan toskan. Ketuk sedikit penyepit. Masukkan ke dalam periuk bersama bahan kisar halus, serai titik dan asam gelugor. Masak hingga ketam berubah warna.
  2. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih. Masukkan timun, dan tuang pati santan, biar mendidih dengan api sederhana, kacau selalu. Perasakan dengan garam secukup rasa dan letak secubit gula dan masukkan daun kunyit. Biar mendidih.
  3. Kacau perlahan dan masak hingga timun sedikit lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan sambal belacan...hmm..
Link

11 comments:

kak wawa said...

nak tanye...apa beza santan cair dgn pati santan ye?

Mat Gebu said...

@ kak wawa - pati santan, ialah perahan pertama kelapa parut, santan cair perahan kali kedua..

saleem wahab said...

dah sebaldi air liur nih

H.J said...

kecur mat..kecur air liur ni..hehe

Citarasa Rinduan said...

tu dia..............

meleleh air liur ayu, cik mat sat lagi ayu sampai ya...

Liyana Z said...

nyum..adoi sodap ni.
bleh try buat menu bbuka nnt!!

CitarasaKu said...

sedap nye tambah lagi jika ketam tu masih fresh...manis rasanya. Arwah tok dulu suka masak macam nie waktu tinggal di kluang dulu.resepi ini mengingatkan kembali pada arwah tok.

bersama kak Es said...

wahhh!! memang bergaya (",)

JIJI YU said...

kalo le ade orang tolong kopekkan bagi isi je kan2..

Iffah Afeefah said...

terliur da papa


errr tersedak2 tk kat umah td

ktorng tersebut2 nme papa td hahaha

Rozita said...

sedap tp takleh lawan belimbing gak la CMG.. masam2 sikit.. tu yg buat power..hehe..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.