BEN ASHAARI

Wednesday, July 20, 2011

AKU DAN BUBUR KACANG DURIAN....

P1300005
Salam semua. Jika dikenang2 kan masa sungguh pantas beranjak, tinggal kurang lebih tak sampai 2 minggu lagi kita umat islam akan menyambut Ramadhan. Maka bermula ibadah puasa. Di Johor ni kalau bulan Ramadhan, sajian2 manisan sering kali diberi perhatian utama, tapi pada pendapat mat ianya lebih menjadi kegemaran orang berusia dan dewasa. Para muda-mudi agak kurang meminatinya. Paling ketara macam bubur kacang hijau, kalau generasi muda ada yang tak berapa gemar. Mat sendiri banyak kenangan dengan bubur kacang. Menjadi santapan utama arwah nenda kami semasa hayatnya ada. Arwah abang mat pun antara penggemar bubur kacang, lagi2 bila ada durian...hmm, tiba2 rasa sedih..huhu al-fatihah untuk mereka2 yang telah pergi mengadap maha pencipta. Perasan tak mat makan bubur kacang tu dengan biskut krim kraker, tu antara feberet mat selain makan dengan roti. Kalau dapat biskut Osborne pun sedap....mat tulis resipi dia yea, yelah. kan wajib ada resipi bila ada entri masak2..betul tak?..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan kacang hijau, cuci dan rendam semalaman
1/2 ketul gula melaka, hiris kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan*
2 cawan air*(*disatukan dan masak hingga gula larut, tapis)
1 helai daun pandan, disimpul
1 biji durian (dalam 7-8 ulas isinya)
Sedubit garam
Gula, jika kurang manis
1 liter santan
Air jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus kacang hijau hingga kembang, kemudian masukkan air gula, daun pandan dan durian, masak hingga mendidih. Tambah santan dan secubit garam. Rasa dan jika kurang manis, tambah sedikit lagi gula.
  2. Masak sekejap dan jika pekat tambah air sedikit lagi. Rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan sejuk atau panas. Juga sedap dimakan bersama roti atau biskut krim kraker..

12 comments:

Pembawa_Wacana said...

Bubur kacang durian! Pergh..... Terus teringat ke pengat durian.... haritu nak buat tak jadi....pegi buat cekodok durian...hehehe

Iffah Afeefah said...

wahhhh durian is da best

tp tak ske kacg ijau

Mas said...

waahhhhh...nostalgia tengok bubur kacang ngan biskut tu..
masa kecik2...
mas selalu makan gini kat rumah arwah tok.....
kenangan manissss.....

lemongrass said...

Cik Matttttttttt!!!!!
Saya pun suka sangat2 makan bubur kacang dengan biskut kraker tu. Memang kalau dah mula makan, susah sgt2 nak berenti! :-D
Puasa ni kena buatlah...

Cheq Sue said...

wah...macam dah janji2 je che mat... kat dapur cheq sue pun ada bubur kacang durian... masih panas lagi...

LuN@_aiDi said...

wahh bubur duriyan.. sangat jeles! nape ler kat Nz xder duriyan..hihih

Sis-Lin said...

tgh musim byk ni...sana sini derian..

sampaikan mak cik jual eskrem tu pun bt eskrem derian kacang ijo ni..huhuhuhu
dia kata sam kecut minggu depan...grrrrrrrrr

Areef Ibn Naim said...

salam cik mat,

cik mat ltk biskut tu, bru sy teringt sy pun pernah mkn camtuh, tp skrg dh tk pernah dah, hehehe...

al-fatihah utk mereka...

Diana @ Melley Mey said...

terus teringat kat abah bila tgk pic tu... abah suka makan mcm nie...
sedapnya tu ..

Oh Oeya said...

wah gitu gaya C'Mat menikmati Bubur kacang..

Kebetulan semalam kita 'beli' bubur pulut hitam.. mention eik 'beli' hik3.. yang kita jodohkan dengan roti bun plain utk berbuka :)

Memang kadangkala suatu masakan boleh mengembalikan kerinduan kita pada seseorang dan kenangan sesuatu peristiwa kannn..

CuteOven said...

aduh CMG...kenapa la buat bubur kcg durian...kite tengah tak boleh mkn santan.....berpantang...

dulu masa my dad masih hidup dia suka mkn dgn biskut atau roti paun...wow sedappp...

tapi anak2 sekarang kata ... pelik...

MissAsma said...

Sedaaappppp...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.