BEN ASHAARI

Thursday, June 23, 2011

URAP PUCUK UBI.......AKU TERLEBIH TENAGA?..

P1290346
Salam, dah santap semua?..Hmm, mat belum lagi, ntah lah macam tak bess je tekak ni..alah aku kalau tak makan 2 tahun pun orang tak perasan, sebab gebu. Hari ni mat buat urap puck ubi, campur kerang lagi. Pucuk ubi ambik kat tanah rendah dekat2 rumah mat ni. Campur taugeh, mat suka taugeh, bagi mereka yang tak makan, atau ada pantang, sila jangan letak yea, manalah tau nanti tertumbuh pulak pokok taugeh kat mana2 bahagian tubuh..dahh mat gebu yang kena...kannn. Urap ni kira ala2 salad lah kan, selalunya kalau orang2 Jawa, mereka kalau buat nasi ambeng, wajib ada urap pucuk ubi....Hmm, masa mat masak2 ni ada satu peristiwa terjadi..cer tengok gambar bawah ni, nampak takk?...

Selalunya mat kan apa2 semua tumbuk dengan lesung, tadi mat tumbuk bahan2 untuk rencah urap tu, mat perasan, bunyi lesung batu tu berbeza sangat, lagu dia tak sama macam selalu. Mat periksa, tapi nampak semua dalam keadaan baik. Masa dalam proses menumbuk hampir siap, tiba2kan, terkopak nkoo pipi lesung tu, waa, pecah sudah..oo no it's a sign, bad omen...tu kata orang dulu2 lah, mana boleh percaya sangat, kalau terjadi pun secara kebetulan, ke sebab mat gebu terlebih tenaga?...hmmm..Ok, kita semak resipi pulak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk ubi, asingkan dari tangkainya dan rebus hingga lembut, toskan
150 gram taugeh, buang esor, cuci dan toskan
1/3 cawan isi kerang
1 cawan kelapa parut putih, pilih kelapa berkulit cerah
Garam dan gula secukup rasa
3 biji bawang merah, dimayang halus

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
2.5 inci isi cekur
2 biji cili merah
5 biji cili padi
1 1/2 camca besar udang kering, rendam dalam air panas sekejap dan toskan
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk ubi diperah, kemudian hiris halus. Taugeh dibuang ekor, cuci dan toskan. Kelapa parut putih digaul bersama bahan tumbuk halus dan isi kerang. Tambah garam dan gula secukup rasa, jika nak guna serbuk perasa pun ok.
  2. Masukkan taugeh, hirisan bawang merah dan hirisan pucuk ubi tadi, gaul rata2. Kemudian masukkan ke dalam kuali tanpa minyak dan goreng sekejap hingga suam dan taugeh sedikit lembut. Alih dalam bekas sesuai dan hidangkan

30 comments:

Sunah Sakura said...

perghhhhhhhhhhh pcm!!!!!!!!!!!!!!! ahahahahahha, kuat sangat pcm niiiiii! makan jamu ke malam tadi???

Mat Gebu said...

@ sunah - hahahhaa...terover menumbuk agaknya..grrr

::blog anak jawer:: said...

betul...mmg bukan org jawa kalau tak makan urap ni...sedap..terliur dah...hehe

-Yok mampir diluk = maya dan realiti tak kan pernah sama...

MamaSeni said...

nampak sgt cik mat rajin menumbuk hari2..tu yg sampai pecah lesung tu..ni la first time sy tgk org tumbuk sampai pecah lesung..hahaha..

Mas said...

kikikikiki...penangan tumbukkan cmg....
hambik kau...
kene beli lesung batu baru...

..cik gugu.. said...

hahah pak cek mat tumbuk ngan pnuh prasaan tu ;)

Beeha B. said...

perghh...pecah! :)

kakchik@ella said...

Kopak??? Mak aihhh .. Ganassssss ..

~azillakhalison~ said...

pernah terfikir jugak mase kecik2 dulu,mase mak saye sebok menumbok gune lesung tu saye soal dalam hati "hari2 mak tumbuk lesong tu,xpecah ke?" hehehe..dah 26 tahun lesung tu still xpecah2 lagi..hehe mat...kopakkkk woo tengok lesung awak tu heheh

~azillakhalison~ said...

saye 2 hari lepas masak urap pucuk ubi..tambah pulak togeh n kacg panjang..bile makan krapp kruup krapp kruup bunyik diee.hehe

juanita said...

mak aii...ganas betull..hahahahaha

nur easy said...

owhh betul2 menumbuk ni.. ;)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

CMG nak marahkan sapa nih??? cer citerrrr...

kesian kat lesung batu tu... tapi takpelahkan... agaknya dah tiba masa dia beristirehat selama2nya... dah byk pun jasanya kat CMG betul tak?

agak2.. boleh tak guna lesung tu utk garden decoration lepas ni? heheheeh..

CMG mcm tau2 je akak berangan2 nak buat urap petang ni.. pucuk ubi dah ada petik tepi pagar umah makcik petang semalam...

Diny said...

Kalu kat UK ni, sepasang lesung tu £20 Mat...Mat makan madu yaman ke malam tadi? hehe..

Jun said...

isk3..ade org wat ko marah lagi k mat..kuat benor ko tumbuk smpai terbelah lesung..hahahhaha

Ummiakid @ lily said...

CM..saya pernah alamai insiden yang sama. tapi lesung tu terbelah 2. masa tu anak dara lagi & sampai sekarang buat sendal pintu kat kampung...dahsat ekkk...

Oh Oeya said...

batu belah, batu lesung terbelah... hik3 memacamlah C'Mat nih..
super hero 2011 :D

[n a j e e b] said...

kopak?? ahaha! ganazzz!
ala.....lesung zaman skrg dah x mcm lesung dulu2, batu betul yg dikorek. skrg bnyk yg dah campur, siap ada acuan lagi mcm simen + lain2 batu. tu yg x berapa nk kukuh sgt....

slumberdek said...

olohhh sapa pecoh nah letung tuh kuat bena....sedap juguk kalij resepi neh. kg sayo banyok pucuk ubi mai la kutik kalu nok. hehheheh

Sis-Lin said...

hahahha gelak aku tau! ko terlebih makan jamu mak dara ke? hahahaha

weii kena ganti..klu xde susah hidup seorg tukang chef!

fabmom said...

hahaha!! Cik Mat saya enjoy baca ur blog...selalu menghiburkan..

JIJI YU said...

nak petua jadi kuat leh tak

ibundo said...

beli baru je mat. cepat!!!!

Along Usop said...

hamek ko PCM..













sape2 rase nak kaco mat lepas ni..

kene ingat2 la keadaan lesung tu kene hentak dengan PCM.. hahahah..

Iffah Afeefah said...

adeh dasat tu

sampai terbelah dua


lesung batu tu br lagi ke da lame?

Mat Gebu said...

Terima kasih semua...lesung tu, kata bonda, tu hari jatuh, dan ada kemungkinan retak. Tiba part mat gebu menumbuk, sampai roboh dinding dia....huhu, lama dah usia lesung tu ...

ShashaCatering said...

Oooit! Pecah la plak lesung tu.
Takper nanti beli baru kan.

Saya suka kerabu ni sedaaap. Sori urap.. Terima kasih for the resipi ;)

zhen said...

la ... first time nampak lesung leh kopak camtu ... dah brapa lama guna? ... my mom's lesung dah ada b4 i lahir lagi masih ok lagik .... cuma alu dia jek yg kena tukar sbb makin lama pendek la ...

bersama kak Es said...

che mat rajinnnnnn !!
tu la pasal, lesung tu dah penat sangat gamaknya.
Bukti tu !!

Peri PiA said...

cmg,lesong batu pon ade "waktu nya"

dah sampai waktu ia bersara,tp mesti rindu kan,dah serasi org kata

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.