BEN ASHAARI

Tuesday, June 21, 2011

DAGING GORENG BUMBU SATE.

P1290257
Selamat petang dan assalammualaikum semua, dah selamat makan tengah hari?..Hari ni mat masak untuk abah dan abang mat makan tengah hari, bonda pula berpuasa, jadi mat akan makan bersama2 dengan dia nanti. Tadi pagi mat ada keluarkan daging, kurang lebih 1 kati berat atau 600 gram. Mula2 tatau nak masak apa, blurr, YM dengan Kak Ummi Kuantan, tanya dia. Dia kata goreng kunyit..hmm lepas tu kak ummi bagi idea sikit...terus mat gebu buat tapi idea kak ummi sebagai pemangkin, yang lain tu aku tambah sendiri. Maka jadi lah resipi biasa2 seperti anda lihat ni. Kat sini mat guna daging pejal, jadi kena rebus dulu, kalau nak sedap guna daging batang pinang, terus perap dengan bahan2 dan sampai masa, goreng saja sampai empuk, dahh bole dihidangkan, idea ni bagus juga untuk ibu2 bekerja, daging dan siap perap, balik tinggal masak, ada sedikit sayur sudah memadai...Ok kita semak resipi dia...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kati daging @ 600 gm daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan
6 biji bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1/2 inci halia tua*
3/4 inci lengkuas*
1 batang serai, hiris halus*
1 inci kunyit hidup*
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*
15 biji lada hitam*
3 biji buah keras*(*dikisar halus)
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
1 biji bawang besar, hiris kasar
Hirisan cili merah, sebagai hiasan
Hirisan daun sup, sebagai hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Perap daging dengan 1/3 dari bahan kisar halus tadi selama 2 jam. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga terbit minyak. Masukkan daging dan goreng hingga daging kecut dan empuk.
  2. Tambah garam secukup rasa dam gula. Masak dengan api perlahan hingga daging kering. Masukkan hirisan bawang besar, masak sekejap hingga bawang lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup dan cili merah sebelum dihidangkan.

11 comments:

Sunah Sakura said...

sedap tak pcm?

Mat Gebu said...

@ sunah - rasa macam sate...

Iffah Afeefah said...

yeah sate

penah buat sate bakar

mmg liat kalau tk gne dgg btg pinang

ShashaCatering said...

Rasa macam sate, tapi takder lidi ;)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nyum2..tak perlu bakar dan cucuk2 .

nina said...

penah masak mase open house dulu! makan dgn nasi impit n kuah kacang. mmg sebijik macam sate :)

gadisBunga said...

kompem sedap ni! dah la saya memang hantu sate~

Puanbee2 said...

lama tk makan daging ni ...

bersama kak Es said...

nape panggil bumbu ?

Ummi said...

Waaaaaaaaaaaaaaa...dah rajin tahap gaban daaahhh...berbumbu2 pasal2 lak dah...kata nak goreng kunyit malas2 gitu..hehe

aznur said...

idea masak2 cik mat memang bagus..terutama bagi ibu bekerja..tima kasi

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.